België keurt nieuwe rijtuigen Beneluxtrein goed
Het sein kan op groen worden gezet voor de dienstverlening van de Beneluxtrein met ingang van de nieuwe dienstregeling van 2015 die aanstaande 14 december in zal gaan. Alle nieuwe rijtuigen die aan de treinen worden toegevoegd zijn toegelaten in het buurland.
Vorige week was er nog sprake van een twijfel of de stuurrijtuigen nog op tijd toegelaten zouden worden in België, maar die twijfel is nu weg genomen nu de Belgische inspectiedienst het sein voor de inzet van de rijtuigen op groen heeft gezet.
De extra rijtuigen zijn nodig om maximaal zestien maal per dag de Beneluxtrein vanaf Amsterdam via Roosendaal naar België te laten rijden.
Extra rijtuigen
Het gaat voornamelijk om het herschikken van de huidige rijtuigen, het toevoegen van nieuwe tussenrijtuigen en de stuurrijtuigen die in de Benelux-trein mee zullen rijden die ook voorzien zullen zijn van een invalide-toilet. Vanaf het stuurrijtuig die aan kop meerijdt kan de trein bestuurd worden, waarbij een achterliggende locomotief de trein de trein dan opduwt. Het voordeel hiervan is dat de locomotief zich niet hoeft te verplaatsen in de rijrichting van de trein als hij moet keren.
Gezien deze stuurrijtuigen technisch gezien nog niet zover zijn, zal er voorlopig nog sprake zijn van een locomotief die de trein in beide richtingen zal trekken.
Frequentie
De Beneluxtrein naar Brussel vertrekt nu dagelijks twaalf keer vanaf Den Haag HS. Vanaf aanstaande zondag wordt de frequentie verhoogd naar zestien keer per dag waarbij net als voorheen de trein weer vanaf Amsterdam Centraal zal rijden. Wel zal de trein er een kwartier langer over dan voorheen, onder meer door een stop op Brussel Zaventem waar de luchthaven is gevestigd.
De Beneluxtrein in de oude kleurstelling en zonder extra rijtuig.
Foto: Wattman (Wikipedia)