'Werkdruk NS moet snel aangepakt'
Machinisten en conducteurs verlangen binnen enkele maanden een structurele aanpak van de hoge werkdruk bij de NS. De nieuwe dienstregeling, die die zondag is ingegaan, leidt volgens de bonden VVMC en FNV Spoor tot minder tijd voor een koffiepauze of toiletbezoek.
Een woordvoerder van de VVMC, de vakbond voor rijdend personeel vreest het ergste: ,"De nieuwe dienstregeling gaat alleen maar meer werkdruk geven onder de 6000 machinisten en conducteurs'', Volgens hem staan er in de dienstregeling meer snellere 'keringen', waarbij conducteurs en machinisten minder tijd hebben om pauze te maken als een trein op zijn eindpunt is aangekomen.
Ook de vakbond FNV Spoor merk dat er tijdsdruk heerst in de nieuwe dienstregeling voor het NS-personeel ,"Dat was ook de reden waarom wij hebben gezegd; wanneer houdt dit op?'', aldus een woordvoerder. Aanstaande vrijdag gaan de bonden, de ondernemingsraad en directie nogmaals om de tafel zitten om met elkaar te overleggen voor een oplossing.
De NS heeft al aangekondigd dat ze extra personeel willen gaan inzetten om de werkdruk te te verlagen. Zo moeten er vijftig nieuwe hoofdconducteurs en vijftig nieuwe machinisten worden geworven. Ook komen er twintig extra medewerkers bij voor op de afdeling Transportbesturing, waar vertragingen op het spoor kunnen worden bijgestuurd. Tevens komen er 75 nieuwe mensen bij om diensten van conducteurs en machinisten op te kunnen vangen bij verstoringen.
NS wil in overleg met bonden en personeel een verdere aanpak bespreken. De vakbonden zijn hier tevreden mee, maar stellen dat de maatregelen hooguit een eerste stap zijn op weg naar structurele oplossingen. ,,Ons signaal over werkdruk is opgepakt. Dat is winst'', aldus FNV Spoor. VVMC zegt hooguit enkele maanden geduld te hebben voor die vermindering van de werkdruk.
Bron: AD