NS bestelt definitief treinen bij Stadler
NS gaat definitief circa 60 Sprinters bestellen bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler. De bestelling wordt definitief nu Alstom en Bombardier hun eerdere bezwaren tegen de onderhandse gunning intrekken. Vanaf eind 2016 moeten de nieuwe treinen van het type FLIRT gaan rijden.
Eind december dreigde een kort geding van Alstom en Bombardier tegen de onderhandse gunning. Vandaag werd echter duidelijk dat partijen daarvan afzien, waardoor NS door kan met de bestelling en het proces geen onnodige vertraging oploopt. “Een belangrijke opsteker”, reageert Engelhardt Robbe, de CFO van NS.
NS heeft de order niet aanbesteed, omdat alleen Stadler snel de gewenste treinen kan leveren. Snel leveren is voor het spoorbedrijf belangrijk. Doordat de OV-studentenkaart blijft en zelfs wordt uitgebreid, denkt het bedrijf meer treinen nodig te hebben. Ook het besluit om ERTMS uit te rollen speelt mee. "Daardoor moeten we treinen gaan ombouwen en hebben we minder treinen tot onze beschikking. Daar komt nog bij dat we door de HSL-problemen nu al ons strategisch reservematerieel moeten inzetten", legde NS woordvoerder Edwin van Scherrenburg eerder al uit.
Behalve bij Stadler heeft de NS ook nieuwe treinen bij de Spaanse fabrikant CAF besteld. Het gaat om de zogenoemde Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). Die order is wel via een aanbesteding geplaatst.
Bron: Treinreiziger