Nederlandse Autoslaaptrein stopt per direct
De Nederlandse autoslaaptrein gaat deze zomer toch niet rijden. Het bedrijf wilde dit jaar net als voorgaande jaren wekelijks autoslaaptreinen laten rijden naar Livorno, Allesandria en Koper. Maar door enorm oplopende kosten moet EETC, het bedrijf achter de Autoslaaptrein toch beslissen de stekker eruit te trekken.
Zo verhoogde ProRail de tarieven met 50% en vragen ook buitenlandse spoorwegmaatschappijen tot 30% meer. Daar komt nog bij dat de treinen door Zwitserland moeten en de Zwitserse frank 28% duurder is geworden. "Er is geen sluitende exploitatie meer te realiseren en de verliezen gaan te ver oplopen. We kunnen moeilijk aan onze klanten honderden euro`s extra vragen" aldus directeur Leo Weeber in een verklaring. De eerste trein van dit seizoen had op 1 mei zullen vertrekken.
Vakantie aanpassen
Door het besluit verliezen 50 medewerkers hun baan. "Maar ook tienduizenden reizigers die hun vakantie moeten aanpassen. Alle reisgelden die nu al ontvangen zijn, worden terugbetaald. Zo worden onze klanten in elk geval niet financieel de dupe" aldus Weeber.
Overname van NS
Door het besluit komt er een einde aan een tijdperk. Zo'n vijftig jaar geleden reed NS al met autoslaaptreinen uit Den Bosch en toen ook nog vanuit Amsterdam Amstel. In 2002 zag NS er al geen brood meer in, waarnaar EETC de Autoslaaptrein van NS overnam.
Meer boekingen
In januari meldde het bedrijf nog dat er fors meer boekingen binnenkwamen. "In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is het aantal boekingen met 30% toegenomen" verklaarde commercieel directeur René van der Klink toen. Die toename kwam met name doordat de DB Autozug eerder al de stekker trok uit de internationale autoslaaptreinen. Veel Duitsers die in het verleden vanuit Düsseldorf de autoslaaptrein namen, wilden daarom dit jaar vanuit Den Bosch op pad gaan.
Autoslaaptrein Avignon
In 2011 moest de autoslaaptrein naar het Franse Avignon al het veld ruimen. De Franse spoorbeheerder besloot toen een dusdanige kostenstructuur te hanteren waardoor het voor bedrijven onbetaalbaar werd om seizoenstreinen te laten rijden.
Foto: Treinenweb
Bron: Treinreiziger