Treinstaking België en Duitsland van start

Het treinverkeer in heel België ligt sinds 22.00 uur dinsdagavond plat door een staking van 24 uur. Ook het treinverkeer van en naar Duitsland is door een werkonderbreking zwaar ontregeld. Treinreizigers van en naar Nederland zijn gedupeerd, omdat ook alle internationale treinen uitvallen.

België

Vanaf dinsdagavond 20.00 uur reden er al minder treinen naar België. Met de staking protesteert de socialistische vakbond voor de publieke sector ACOD tegen de bezuinigingen door de regering. Woensdag is er een algemene staking gepland, waarbij ook het overige openbaar vervoer wordt getroffen.

Duitsland

Ook in Duitsland is het werk neergelegd. De staking begon vannacht om 02:00 uur, en zal volgens de GDL-vakbond zo'n 43 uur duren. Niet alleen reizigerstreinen zullen door de staking worden geraakt maar ook het goederenvervoer zal in deze periode niet plaats vinden.

Door de staking zijn miljoenen reizigers getroffen. De Duitse spoorwegen (DB) verwacht dat slechts vijftien tot zestig procent van de treinen in de regio (vooral stoptreinen) rijdt. Over langere afstanden geldt dat voor ongeveer een derde van de treinen.

Reisadvies

De NS raadt reizigers aan op dinsdagavond 21 april en woensdag 22 april niet van, naar of via België te reizen en de reis te annuleren of uit te stellen.

Mensen die naar Duitsland reizen worden geadviseerd om de actuele vertrektijden van de Deutsche Bahn in de gaten te houden. Op de stakingsreisplanner van Deutsche Bahn kunt u 12 uur voor de oorspronkelijke vertrektijd van hen trein (Ersatzfahrplan) bekijken wat de invloed van de staking zal zijn op uw reis en of zij eventueel vertraging op zullen lopen. Afhankelijk van de uitkomst kunnen zij omreizen met uw bestaande ticket, hun ticket omboeken of hun reis annuleren.

Heeft u een trein geboekt die geraakt wordt door de staking, dan kunt u met uw al gekochte ticket reizen over een alternatieve route. U hoeft dus geen nieuw ticket te kopen. Extra toeslagen voor b.v. ICE treinen worden niet gerekend.

 

Bron: Leidsch Dagblad