Staking Duitse spoorwegen ten einde

De Duitse machinistenvakbond GDL heeft zondag zijn staking beëindigd. "Het land en de treinreizigers hebben nu een pauze verdiend. En de Bahn een denkpauze om te reageren", verwees een woordvoerder tegen de Frankfurter Allgemeinen Zeitung naar de Duitse spoorwegen. De staking was de langste sinds 1994. De machinisten eisen onder meer een hoger loon en een kortere werkweek.

Reizigers hoeven nog niet zeker te zijn dat dat er in de toekomst geen nieuwe stakingsacties worden opgestart, gezien er nog geen akkoord is oveeengekomen tussen de Duitse SPoorwegen en de vakbond is er nog steeds een mogelijkheid voor een nieuwe staking.

De staking die halverwege vorige week van start ging en tot afgelopen zondag duurde, trof veel Intercitytreinen en buitenlandse treinen, zoals de ICE tussen Amsterdam en Köln en de intercity naar Berlijn. Voor veel reizigers zorgde de staking voor overlast. Dagelijks reizen er 5,5 miljoen mensen met de over het Duitse spoorwegnet, en wordt een vijfde van het vrachtvervoer, met een gemiddelde van 620.000 ton per dag door de DB over het spoor gereden.

De spoorwegstaking heeft volgens economen tot 750 miljoen euro verlies geleid.


Foto: Shankar S. (Flickr)

Bron: De Telegraaf