Stadler neemt eerste order hybride FLIRT-trein aan

Gisteren het Zwitserse Stadler Rail zijn eerste order ontvangen voor de levering van 5 stuks FLIRT3 (BMU) die rijden op een hybride systeem. De stellen kunnen zowel op diesel rijden als elektrisch. De order heeft een waarde van 43 miljoen euro, en is aangevraagd door een Italiaans spoorwegbedrijf die in de regio Valle d’Aosta in het noordwesten van Italië actief is.

De nieuwe generatie treinstellen kunnen zowel in diesel-modus of elektrisch onder 3 kV gelijkstroom op de bovenleiding. De treinen zullen uiteindelijk in 2018 worden ingezet als regionaal personenvervoer tussen Aosta en Turijn.

Standaarden

De nieuwe FLIRT3 voldoet aan de normen van de TSI (Technische Specificaties voor Interoperabiliteit) die de standaarden beschrijven voor Europese interoperabiliteit, zodat ze in meerdere landen in Europa actief kunnen zijn.

De omvang van deze order omvat naast de aanschaf van de treinstellen de opleiding van personeel, technische documentatie, onderdelen en een volledige onderhoudscontract voor vijf jaar. Tevens is er een optie aanwezig voor nog eens vijf treinstellen en een verlenging van het onderhoudscontract met 3 jaar. Hiermee kan de order nog een toenemen naar ongeveer 94 miljoen euro.

Energiezuinig

De FLIRT-treinen die door Stadler gefabriceerd worden kenmerken zich door een ruim transparant interieur, grote multifunctionele ruimtes, een licht-gewicht constructie welke van aluminium gemaakt is en een diversiteit aan beschikbare lengtes voor de trein. Ook zijn de treinen energiezuinig te noemen doordat het minimale gewicht van de trein leidt toch lagere energiekosten.

De treinen zijn in deze Italiaanse order voorzien van 178 stoelen, en 19 klapstoelen. Verder bestaan de stellen uit 3 delen, en kunnen ze in de dieselstand een snelheid van 140 km/u halen, en in de electrische aandrijving een topsnelheid van 160 km/u.

Nederlandse Spoorwegen

De NS heeft eerder dit jaar gemeld dat ook zij een order bij Stadler hebben geplaatst voor de levering van 60 elektrische FLIRT-treinen. Deze zouden in 2016 al geleverd kunnen worden. Hiermee moet voldaan worden aan de groei van de reizigers.


Een impressie van de eerste hybride FLIRT-trein voor Italië.
Foto: Stadler