"NS wil Qbuzz ruilen voor aandelen Thalys"

De Nederlandse Spoorwegen onderhandelen over de verkoop van busbedrijf Qbuzz met het Franse Keolis. Dat zeggen bronnen tegenover de Telegraaf. Keolis is grotendeels in handen van de Franse spoorwegen (SNCF). In ruil voor de verkoop zou NS aandelen van de SNCF krijgen in Thalys. 

Qbuzz, onderdeel van Abellio, kwam dit jaar in opspraak vanwege haar rol bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. De NS-dochter kreeg aanvankelijk het Limburgse ov-gegund, maar toen bleek dat het bedrijf had vals gespeeld werd dat besluit terug gedraait. NS zegt zich te heroriënteren op zijn rol in de regionale ov-markt. "Maar mogelijke gevolgen voor onderdelen, waaronder Qbuzz, zijn voorbarig”, zegt een woordvoerder van NS in de Telegraaf.

De bronnen van De Telegraaf snappen niet waarom NS de miljoenen van Qbuzz niet stopt in het verbeteren van het Nederlandse spoor."Ten eerste verkoopt NS een Nederlands bedrijf aan de Fransen, waardoor het de SNCF in Nederland in het zadel helpt. En ten tweede krijgt NS nooit iets te vertellen over Thalys. NS kan maar een klein aandeel verwerven. De SNCF heeft alle macht met een belang van 60 procent”, aldus een een annonieme bron in de krant.

Keolis is in Nederland eigenaar van Syntus. NS was in het verleden voor vijftig procent aandeelhouder in Syntus, maar naar verluid heeft het spoorbedrijf toen haar aandelen voor een euro aan Keolis verkocht. Daardoor leed NS een verlies van 11 miljoen euro. Dat gebeurde in een tijd dat Syntus in zwaar weer zat. Syntus directeur Cees Anker wilde overigens nu niet tegenover De Telegraaf reageren op de geruchten.

Thalys profieert momenteel het meeste van de hogesnelheidslijn. Sinds het Fyra-debacle rijdt NS niet meer met hogesnelheidstreinen, maar laat dat over aan Thalys. Tickets voor die trein zijn vele malen duurder dan de Fyra tickets. Nu profiteren vooral de Franse, Belgische en Duitse spoorwegen daarvan, die aandeelhouder zijn in Thalys (62% SNCF, 28% NMBS, 10% DB) . Eerder gaf NS al aan belangstelling te hebben de aandelen van DB over te nemen, maar dat heeft tot nu toe niet tot resultaat geleid.

Bron: Treinreiziger