Treinreizigers minder stipt in eerste helft 2015

De reizigerspunctualiteit is in het eerste halfjaar van 2015 gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Nu was volgens de indicator 8,4% van de reizigers 5 minuten of meer te laat. Vorig jaar was dat nog 6,7%.

De slechtere punctualiteit wordt volgens NS veroorzaakt door enkele grote storingen. Bijvoorbeeld door een stroomstoring bij Amsterdam en problemen bij de verkeersleiding in Utrecht. Ook daalde de reizigerspunctualiteit doordat er meer treinen uitvielen.

Op 35 stations wordt de stiptheid gemeten. Bij reizigerspunctualiteit wordt dit per trein gewogen met de gemiddelde (historische) reizigersaantallen. Als een trein niet rijdt, wordt dit gezien als te laat. Ook een aantal kritische aansluitingen worden in de indicator meegenomen. Volgend jaar hoopt het bedrijf over te gaan op een nieuwe indicator reizigerspunctualiteit. Bij de nieuwe indicator zullen de 35 knooppunten niet langer meer uitgangspunt vormen, maar het begin- en eindstation van de klant. Daarvoor zal er overgestapt gaan worden naar OV-chipkaartdata.


Foto: Maurits Vink

Bron: Treinreiziger