Keolis vanaf 2017 met FLIRT naar Hengelo

Vanaf december 2017 rijden er 8 vijfdelige FLIRT3's van de Berlijnse treinbouwer Stadler Pankow op het Teutoburger Wald-Netz. De nieuwe treinen zullen onder andere in gezet worden als grensoverschrijdend verkeer op het traject Hengelo-Bad Bentheim-Bielefeld, die ook bekend staat als de RB61 'Wiehengebirgs-Bahn'.

Het Franse vervoersbedrijf Keolis heeft deze concessie vorig jaar al binnengesleept, maar door ingediende bezwaren van concurrent Westfalenbahn liep de definitieve toekenning en daarmee de bestelling van de nieuwe stellen zo'n acht maanden vertraging op. Het bedrijf laat de treinen rijden onder de naam van Eurobahn. het zal uiteindelijk gaan om 27 FLIRT-stellen die geleased zijn via Alpha Trains. Naast de nieuwe acht stellen gaat het om 19 stellen die reeds bij de Westfalenbahn reden. De concessie zal vijftien jaar duren en in 2032 ten einde komen.

FLIRT

De nieuwe FLIRT's zijn van de derde generatie, en zullen van binnen te vergelijken zijn met de oude FLIRT-treinstellen. Per rijtuig één deur aan elke kant, twee toiletten (waarvan één rolstoeltoegankelijk), twee gedeelten voor rolstoelen, 266 zitplaatsen en 319 staanplaatsen. Ook zullen de treinen een meerspanningssysteem kennen, zodat ze zowel in Duitsland als in Nederland op het spoor onder de bovenleiding kunnen rijden. Ook worden de treinen naast de Duitse veiligheidssystemen ook uitgerust  met het Nederlandse ATB(-EG)-veiligheidssysteem als met het Europese ETCS (Level 2).

"We zijn blij dat we met deze opdracht de succesvolle en goede samenwerking met Alpha Trains en Keolis kunnen voortzetten", aldus Ulf Braker, bedrijfsleider van Stadler Pankow GmbH. "Onze FLIRT-treinstellen zijn erg geliefd, zowel bij de exploitanten ervan als bij de reizigers. Een rustige loop, een hoge energie-efficiëntie alsmede de nieuwe veiligheidstechnieken zijn enkele kenmerken waardoor dit type zo succesvol is."

"We zijn er erg blij mee dat we opnieuw een bestaande klant bij de uitbreiding van zijn lijnennet kunnen ondersteunen“, vertelde Shaun Mills, CEO Alpha Trains. "Vooral omdat we ondanks de acht maanden vertraging in het aanbestedingsproces toch voor elkaar hebben gekregen dat Stadler de treinstellen op tijd (voor december 2017) kan leveren.“ Met de negen nieuwe stellen voor Keolis erbij heeft Alpha Trains uiteindelijk 342 treinstellen in bezit voor leasedoeleinden.

Met deze treinverbinding is er een vervanger voor de voormalige Grensland Express, die in 2013 werd beëindigd, en ontstaan is uit een samenwerking tussen spoorvervoerder Syntus en de Duitse Bentheimer Eisenbahn.

Keolis vanaf 2017 met FLIRT naar Hengelo
De nieuwe FLIRT voor de Eurobahn