Financiële mega-strop ProRail van 475 miljoen euro
Spoorbeheerder ProRail zou geen goede controle hebben over de financiën voor het beheer, onderhoud en vervanging van het spoor. Hierdoor zou volgens een onafhankelijk bureau er een groot tekort zijn van maar liefst 475 miljoen euro van 2018 tot 2028. Deze tegenvaller zou door het ministerie van Infrastructuur en Milieu verstopt zijn in de miljoenennota die op Prinsjesdag werd voorgelezen.
Omdat er volgens het ministerie geen overheidgeld heeft om dit tekort aan te vullen zal de spoorbeheerder aanliendelijke kostenbesparende maatregelen moeten nemen. Hierbij zullen de problemen mogelijk ook voor treinreizigers merkbaar zijn. Zij zouden dan overdag meer hinder en vertragingen kunnen ondervinden omdat er meer werkzaamheden overdag zullen plaatsvinden. Volgens onderzoekers is het arbiedstarief dan namelijk goedkoper dan 's nachts.
'Spoorlijnen afstoten'
Ook is er een mogelijkheid dat er meer spoorlijnen kunnen worden afgestoten uit de huidige hoofdspoorweginfrastructuur. Ook kan er worden gesneden in het aantal treinen dat over het Nederlandse spoor mag rijden, en kan er sprake zijn dat er minder onderhoud plaats zal vinden aan stations.
Maatregelen die minder pijn zullen doen, zijn het verhogen van de productiviteit bij ProRail en het fiscaal stimuleren van treinen die het spoor niet zo snel doen slijten. Hierbij kan ProRail een lagere gebruiksvergoeding rekenen voor vervoerders die spoorvriendelijke treinen inzetten, waaronder treinen bijvoorbeeld in dubbeltractie laten rijden in plaats van ze te slepen.
Mansveld
De miljoenenstrop brengt staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) nog verder in het nauw na de afgelopen week. Toen botste de samenwerking van ProRail-topman Eringa samen met Staatssecretaris Mansveld die later weer werd hersteld. Vanwege de terugkerende berichten over kostenoverschrijdingen bij de aanleg van stations lijkt de situatie steeds hogerop te lopen. Recentelijk werd bekend dat de nieuwe OV-terminal van Utrecht ruim 50 miljoen euro duurder uitviel dan de planning was.
De oppositie vraagt zich steeds vaker hardop af hoe groot de chaos op het spoor nou precies is, of de PvdA-bewindsvrouw de Tweede Kamer op tijd voorziet van informatie, en of zij wel de aangewezen persoon is om het volgende debacle af te kunnen wenden.
Verkeersleidingspost ProRail te Utrecht