NS baalt van concurrerend busnetwerk

De Nederlandse Spoorwegen hebben laten weten dat ze zich ongerust maken over een nieuw busnetwerk die rijdt tussen de intercitysteden. De NS wil in gesprek hierover met het ministerie van Infrastructuur & Milieu en de provincies. het gaat om de busmaatschappijen Flixbus, ICBus en Megabus.

Reizigersorganisatie Rover en de VVD juichen het initiatief van de busbedrijven toe. "Ik vind het een goede ontwikkeling. Concurrentie kan goed zijn", zegt voorzitter Arriën Kruyt van Rover.

De NS baalt van de plannen van de grote buitenlands busmaatschappijen, omdat zij snelle goedkope en comfortabele busdiensten aanbieden, waaronder ook WiFi. Hoewel de bussen trager zijn is ziet de NS het als concurrentievorming. "Wij hebben afspraken gemaakt met de overheid. Als straks op onze drukste treinverbindingen ook bussen gaan rijden, heeft dat gevolgen voor de onrendabele spoorlijnen. Dat wordt anders als vrije busjongens krenten uit de pap halen", aldus een NS-woordvoerder.

Monopolie

Tot voor kort mochten dergelijke 'intercity'bussen in Europa niet op dezelfde trajecten als treinen rijden, omdat de monopolies van de nationale spoorwegen beschermd moesten worden. Maar sinds Duitsland, Frankrijk en Italië hun busmarkt hebben opengegooid, is er een revolutie gaande in het internationale en nationale busvervoer. Daar rijden bussen al tussen grote treinstations. In Nederland is dit overigens nog niet toegestaan.


Een buitenlandse bus van Flixbus
Foto: MichaSpa (Wikipedia)

Bron: De Telegraaf