NS stuurt verkeerde pushberichten via app
Vele duizenden gebruikers van de NS Reisplanner app keken woensdagmiddag vreemd op toen ze een bericht voor een onbekende Hajo op hun telefoon kregen. Bij het testen van het nieuwe systeem waarmee de NS pushberichten naar gebruikers van hun app kan sturen, is per ongeluk een bericht verstuurd, die alleen voor intern bedoeld was als test.
De berichten zijn vermoedelijk alleen naar iPhones verstuurd, en betrof de tekst: "Dit is een testbericht. Beste collega's Heb even gecheckt met Plamo - de berichten in de acceptatie worden/zijn verstuurd. Hiervoor moet je telefoon echt..." en "Zodat Hajo het ook gelooft".
Hajo zelf werd al heel snel 'trending topic' op Twitter. Ook de 3FM dj's Timur Perlin en Rámon Verkoeijen zijn op onderzoek uitgegaan tijdens hun radiouitzending, en hebben Hajo gevonden, die de enige ontvanger van het bericht zou moeten zijn. Hij verklaarde zelf te werken bij de Internet-afdeling van de NS, en vertelde over het ontstaan van de fout, die bij veel NS-app gebruikers tot hilariteit heeft geleid.
“Wij zijn bezig met de nieuwe website, die is vandaag live gegaan. Daar zitten ook pushberichten in. Die hebben wij gisteren getest, en toen zei ik: jongens, ik wil het ook even zien, dat het werkt. Dus iemand had een berichtje ingetoetst in de acceptatieomgeving. En vandaag is de productieomgeving live gegaan, en daar had iemand voor de pushberichten nog het linkje van de acceptatieomgeving staan.”
Het bericht voor Hajo is overigens niet bij iedereen gearriveerd. Mogelijk betrof het alleen iPhone's. De auteur van dit bericht die over een Android telefoon beschikt heeft geen pushbericht ontvangen.
Eerdere gemaakte fout
Het is niet de eerste keer dat een intern testbericht bij de NS publiekelijk naar buiten kwam. Op 30 september van dit jaar werd er per abuis op de verstoringenpagina's een bericht over een Sinterklaas-dienstregeling gepubliceerd:
"Vanwege de Sinterklaasviering rijden de treinen op 5 december 2015 volgens een aangepaste dienstregeling. Er rijden minder treinen dan gebruikelijk. Op 6 december 2015 rijden de treinen weer normaal. Houdt u rekening met een langere reisduur."
Deze werd toen al weer snel teruggetrokken.
Nieuw NS.nl vandaag live, met dank aan onze #Hajo ;-) https://t.co/ejtf0LSu9S pic.twitter.com/s8zSzFUdpg
— NS online (@NS_online) 2 december 2015
You had one job. #hajo pic.twitter.com/clXy8Zw8Qq
— Kevin van der Bijl (@kevinvanderbijl) 2 december 2015
@NS_online Hoi #Hajo, had je niet gewoon even ’n kaartje kunnen sturen? :-) ^PostNL
— PostNL (@PostNL) 2 december 2015
Deze is voor #hajo. pic.twitter.com/pY9mKvykmc
— Amy (@jeemieneetje) 2 december 2015
Zeg @NS_online, wie heb ik aan de lijn Hajo, Hajo? Zit jij ook in de trein Hajo, Hajo? #Hajo
— Daan Jongen (@Daanjongen) 2 december 2015