Politiek zet zich in voor versnelde herbouw Friesenbrücke bij Leer
De Nederlandse politiek zet zich in voor een versneld herstel voor de bechadigde Friesenbrücke, tussen Bad Nieuweschans en het Duitse Leer. Vorige week is deze brug total-loss verklaard nadat er een vrachtschip tegenaan was gevaren. Hierdoor zou er volgens de Duitse Spoorwegen minimaal 5 jaar geen trein meer kunnen rijden tussen Bad Nieuweschans en Leer.
De VVD vindt dat een periode van 5 jaar economosiche gevolgen kan hebben voor de provincie Groningen. met dit standpunt heeft de VVD-fractie inmiddels schriftelijke vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten (GS). “We willen voorkomen dat er onder druk van Duitsland extra geld wordt bijgelegd voor een nieuwe brug, indien de economische impact marginaal is en er voldoende alternatieve vervoersmiddelen zijn,” aldus Laura Dijkstra.
Voordat de GS een mogelijke subsidie aan Duitsland wilt geven, wil de VVD-Statenfractie eerst onderzocht hebben hoeveel vertraging en hinder de reizigers ondervinden door de kapotte brug en wat de economische gevolgen daarvan zijn. Hierbij zal ook rekening worden gehouden met alternatieve vervoersmogelijkheden via concurrentie, zoals de Flixbus.
VVD-Kamerlid Betty de Boer heeft staatssecretaris Dijksma opgeroepen om te lobby'en met Duitsland, om druk te zetten voor het vernieuwen van de spoorbrug. Zo moet het treinverkeer tussen Nederland en Duitsland via Groningen weer spoedig kunnen woren hervat. De Boer: “Ik weet dat Duitsland veel achterstallig onderhoud heeft aan bruggen, viaducten en waterwegen. Dat is een groot probleem. Ze zullen keuzes moeten maken in wat ze gaan aanpakken.”
Foto: Timo Haeckel