Trein door naar Weener als oplossing kapotte Friesenbrücke
Sinds dat er medio vorig jaar december de Friesenbrücke bi het Duitse Leer vernield is door een aanvaring met een boot, wordt er volop door vervoersbedrijven en overheden gedicussieerd voor een oplossing. Deze moet treinreizigers niet lang verstoken te houden van een verbinding tussen Bad Nieuweschans en het Duitse Leer.
Eén van de geopperde oplossingen is het laten doorrijden van de trein naar het Duitse Weener, zodat de busrit naar Leer korter wordt. Dit werd geopperd tijdens een Duits-Nederlands overleg in Bunde.
Vertegenwoordigers van overheden en vervoerders kwamen daar donderdag bijeen in het gemeentehuis van het Duitse grensdorp. Ze spraken achter gesloten deuren over de kapotte spoorbrug over de Ems, bij Weener.
Aansluiting halen
'Als we met de trein door kunnen naar Weener, dan is de reistijd met de bus aanzienlijk korter en kan de aansluiting naar Bremen makkelijker gehaald worden', zegt D66-gedeputeerde Fleur Gräper. 'Wanneer dat precies kan, is helaas nog niet te zeggen, maar dat zal binnen een aantal weken moeten kunnen.'
Herstel moet sneller dan vijf jaar
De gedeputeerde is sowieso tevreden over de bijeenkomst in Bunde. 'Het was een goed en positief overleg', zegt Gräper. 'Aan beide kanten van de grens willen we snel naar een oplossing zoeken. De staatssecretaris van Nedersaksen heeft bovendien gezegd dat het wat haar betreft geen vijf jaar mag duren voordat er een nieuwe brug ligt. Ook dat is positief.'
Geen probleem, maar kans
Waar ze het in Bunde donderdag ook over eens zijn geworden, is dat de kapotte brug niet langer als probleem moet worden gezien, maar als kans. 'De brug was al een echte flessenhals', zegt de Duitse SPD-europarlementariër Matthias Groote daarover. 'We moeten dit ongeluk veranderen in een kans. Nu kunnen we het meteen goed doen.'
Een nieuwe brug moet bijvoorbeeld ook makkelijker te openen zijn. Dan kunnen grote cruiseschepen van de Meyer Werft in Papenburg gemakkelijker een doorvaart krijgen. Nu moest de brug enkele keren per jaar deels gedemonteerd worden, waardoor het treinverkeer voor een dag lang gestremd werd.
Toch zal het volgens de staatssecretaris van Nedersaksen nog altijd zeker twee of drie jaar duren voordat er een nieuwe brug is.
Grote schade na botsing
De Friesenbrücke bij Weener werd begin december geramd door een vrachtschip. Nog altijd is niet duidelijk hoe het ongeluk precies heeft kunnen gebeuren. Deutsche Bahn onderzoekt in hoeverre de fundering van de brug is aangetast. Komende maand moet daar duidelijkheid over komen.
Foto: Timo Haeckel
Bron: RTV Noord