Megaclaim tegen NS om overvolle treinen

De NS moet reizigers die last hebben gehad van overvolle treinen een groot deel van de reiskosten terugbetalen. Dat eist ConsumentenClaim donderdag namens 8500 reizigers.

De afgelopen maanden konden gedupeerde trein-reizigers zich melden bij ConsumentenClaim , die voor hen zou strijden voor een compensatie vanwege de te drukke treinen waar de spoorvervoerder mee rijdt.

"Wij vinden dat treinreizigers minimaal 50 procent van hun reiskosten gecompenseerd moeten krijgen zolang de problemen met de overvolle treinen niet zijn opgelost", stelt Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim. De mensen die gecompenseerd zouden moeten worden, zijn reizigers die vanaf september 2015 tot en met nu last hebben gehad van overvolle treinen. In september van vorig jaar zijn de problemen op het spoor namelijk begonnen, waarna de met materieelaanbod van de vervoerder steeds nijpender werdt.

Volgens ConsumentenClaim wist de NS in 2014 al wist dat er over de periode 2015-2017 een tekort aan treinen zou zijn. "De vervoerder heeft onvoldoende maatregelen genomen om het materieeltekort op te vangen", zo zegt ConsumentenClaim.

Nederlandse Spoorwegen

De NS heeft als reactie op ConsumentenClaim aaangegeven niet in op de eis om een financiële vergoeding voor de reizigers in te gaan. "We bieden een vervoersplaats, geen zitplaats maar zetten alles op alles om zo veel mogelijk reizigers een zo goed mogelijke reis te bieden. Daarvoor halen we, in afspraak met de staatssecretaris, alles uit de kast. Denk aan de spitsbussen en het ombouwen van 1e-klas naar 2e-klas plaatsen. Ook hebben we met spoed treinen besteld om meer capaciteit te bieden aan reizigers", zegt de NS.

"Kortom, we doen wat we kunnen. We blijven daarom graag met ConsumentenClaim in gesprek over de inzet die we plegen, nu en in de nabije toekomst."

Foto: Harrie van Veen
Foto: Harrie van Veen

Bron: De Telegraaf