Definitief akkoord voor verdubbeling en elektrificatie Heerlen - Aachen
De provincie Limburg heeft een overeenkomst bereikt met staatssecretaris Sharon DIjksma (infrastructuur) over de elektrificatie en verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en Aachen. Vanaf 2018 of 2019 zal er twee keer per uur een trein gaan rijden tussen Maastricht, Heerlen en Aken; waarvan één keer als intercity en één als als stoptrein.
Het is de bedoeling dat het treintraject ook zal doorgetrokken worden naar Luik, maar het is nog niet zeker of dit mogelijk is, en wordt nog onderzocht.
Investering
Met de aanpassingen aan het spoor tussen Heerlen en Aachen is een investering gemoeid van 71 miljoen euro waarvan 13 miljoen voor beheer en onderhoud. De provincie en de regio betalen zelf 20 procent. Van de Europese Unie wordt 20 tot 40 procent bijdrage verwacht en de rest komt van het Rijk.
CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck is heel tevreden over het akkoord,. Hij is van mening dat de aanpassing "een grote impuls is voor het grensoverschrijdend treinverkeer". Volgens hem zijn er nu ook mogelijkheden vrijgekomen voor een intercityverbinding tussen Eindhoven, Heerlen, Aken en Keulen. Wel moeten daarvoor extra werkzaamheden worden verricht.
Verdubbeling Kaldenkirchen
De noodzakelijke verdubbeling van het spoor tussen Kaldenkirchen en Dülken heeft geen prioriteit in het nieuwe infrastructuurplan van de Duitse verkeersminister Dobrindt. Er wordt verwacht dat er tot 2030 nog zeker geen prioriteit zal zijn om deze spoorlijn aan te pakken.
Station Aachen Hauptbahnhof
Foto: Pixabay