ICE kan in 2018 deels over de Betuweroute
De ICE-trein tussen Amsterdam en Keulen- en Frankfürt zou vanaf 2018 in geval van calamiteiten of werkzaamheden uit kunnen wijken via de Betuweroute, tussen Meteren en Elst. Dit is te lezen in een concept van de Netverklaring die ProRail onlangs gepubliceerd heeft. Daarin staat vermeld hoe het spoor door de spoorvervoerders gebruikt mag worden.
In de verklaring wordt vermeld dat er geen voorafgaande toestemming nodig zou zijn voor het zogenoemde A15-trace op de Betuweroute tussen Meteren en Elst. Alleen in geval van calamiteiten of werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem zal deze omleiding gebruikt kunnen worden.
Nu wordt bij omleidingen de trein omgeleid via Eindhoven en Venlo, waarbij er een stop op Arnhem, Duisburg en Düsseldorf tijdelijk verdwijnt. In het geval van de omleiding via de Betuweroute kan de trein zijn route naar Duitsland vanaf Arnhem weer oppakken.
Betuweroute
Doordat de trein ook deze 25-kV spanning van de bovenleiding aankan, evenals de apparatuur voor de beveiliging (ERTMS level-2) van het spoor aan boord, kan deze trein zonder problemen over het spoor van de Betuweroute rijden, die normaal alleen bedoeld is voor goederenvervoer.
Met deze omleiding zou zelfs een uur tijd worden ingeleverd die normaal extra zou zijn vanwege een omleiding via Venlo, waarbij een aantal stations worden overgeslagen. Het is de bedoeling dat de trein dan bij Meteren (in de buurt van Geldermalsen) de Betuweroute op zou gaan om vervolgens bij Elst er weer af te gaan. Met dit verzoek van de Nederlandse Spoorwegen is ProRail uiteindelijk in de weer gegaan om dit te honoreren.
Foto: Clicgauche