ProRail gaat spoor Moerdijkbrug in 2017 in zijn geheel vervangen

Vanaf 2017 zal er een einde moeten komen aan de regelmatige defecten aan het spoor op de Moerdijkbrug. De spoorbeheerder gaat in het tweede kwartaal van dat jaar het spoor op de Moerdijkbrug tussen Dordrecht en Breda in z'n geheel vervangen. Tijdens twee periodes van tien dagen kunnen er dan geen treinen over de brug rijden.

De spoorstaven over de Moerdijkbrug liggen er sinds 2003. Eigenlijk zou vervanging pas in 2033 aan de orde zijn, maar er zijn scheuren ontdekt in de elastische kunststof bedding waarin de staven liggen. Hierdoor slijten de lassen te snel waardoor het spoor regelmatig voor lange periode buiten dienst gesteld moet worden. Dit is al menige keren in dit jaar al gebeurd.

Als tijdelijke maatregel is maand een maximale snelheid ingesteld voor treinen die de brug passeren. Passagierstreinen mogen niet harder dan 80, terwijl ze normaal 120 tot 140 km per uur rijden. Bij goederentreinen is de maximumsnelheid nu 60.

Met de opknapbeurt, waarbij de spoorstaven worden vervangen, verwacht ProRail dat de brug er zonder problemen weer tien jaar tegen kan.

Foto: Smiley.Toerist
Foto: Smiley.Toerist