NS breidt proef spitsmijden verder uit

NS breidt de proef voor spitsmijden met MyOV uit van twee naar zes trajecten. Vanaf 1 november kunnen reizigers ook meedoen op de lijnen Den Bosch-Utrecht, Arnhem-Utrecht, Veenendaal-Utrecht en Hilversum-Utrecht. Eerder kon dit al vanuit Geldermalsen en Amersfoort naar Utrecht.

De proef - waarbij reizigers punten sparen als ze in minder drukke treinen reizen - vervangt de tijdelijke inzet van spitsbussen die sinds augustus op een deel van deze trajecten rijden. Deze trekken slechts enkele reizigers en worden stopgezet. Het aantal NS-reizigers dat sinds 15 augustus meedoet aan MyOV is boven verwachting: 6.000 NS-reizigers hebben de app inmiddels gedownload.

De NS onderzoekt of met MyOV de spits beter gespreid kan worden om zo de overlast van te drukke treinen in de spits te beperken. De eerste resultaten zijn bemoedigend maar het is nog te vroeg om te zien of het leidt tot minder drukke treinen.

De gekozen trajecten zijn spoorlijnen waarin het in de spits druk kan zijn. De MyOV-app laat zien welke treinen doorgaans rustiger zijn en zo punten opleveren. Reis je met deze treinen, dan spaar je punten die je kunt inwisselen voor een cadeau: van gevulde koek met koffie tot bioscoopkaartjes of spoordeelwinkeluitjes. Reis je 25 keer met dezelfde trein naar Utrecht, dan zou de deelnemer dat een gratis bioscoopkaartje kunnen opleveren. NS is het derde spoorbedrijf naast Connexxion en Arriva die deelneemt aan MyOV.

Maatregelen drukke treinen

De laatste tijd is het aantal reizigers die met de tein reis behoorlijk gegroeid. In de spits kan het daardoor soms erg druk zijn. De afgelopen maanden nam NS diverse maatregelen. Naast een proef met spitsmijden, bracht NS in september 11 oude dubbeldekkers terug op het spoor. Dit leverde 8.700 extra vervoersplaatsen. Vanaf de nieuwe dienstregeling vanaf 11 december 2016 stromen de nieuwe FLIRT-sprinters in die de NS met spoed bestelde. Dit levert uiteindelijk 16.700 extra vervoersplaatsen op. Ook is er geinvesteerd in extra tweede klas plaatsen in de zes-delige SLT-Sprinters en is de doorlooptijd voor controles en routine-werkzaamheden voor een trein in de werkplaats aanzienlijk verkort, waardoor een trein korter uit dienst is.

Foto: Marco Raaphorst
Foto: Marco Raaphorst

Bron: Nederlandse Spoorwegen