Spoorverdubbeling Utrecht Leidsche Rijn en Utrecht van start

Spoorbeheerder ProRail heeft maandag met de onthulling van een informatiebord de aftrap gegeven voor de spoorverdubbeling tussen Utrecht Leidsche Rijn en Utrecht Centraal. Met deze verdubbeling moet het ontbrekende puzzelstukje van het Randstadspoor worden ingevuld.

De werkzaamheden die de komende tijd gaan plaatsvinden bestaan uit de aanleg van een twee kilometer lang dubbel spoor met de bouw van een nieuwe boogbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Ook zal er een viaduct worden aangepast, en worden er geluidsschermen geplaatst. De bestaande brug en de nieuwe brug zullen uiteindelijk geluidsarm worden gemaakt, zodat er minder overlast zal zijn van passerende treinen voor omwonenden.

De werkzaamheden zijn inmiddels al gestart, en sieren damwanden inmiddels de locaties waar de werkzaamheden zullen plaatsvinden. Op een locatie vlak bij bij het Amsterdam - Rijnkanaal wordt een plek ingericht waar de nieuwe boogbrug zal worden opgebouwd. Uiteindelijk zal deze brug in 2018 samen met het nieuwe spoor worden opgeleverd zodat de capaciteit op het spoor tussen Woerden en Utrecht verdubbeld wordt naar zes Sprinters per uur.

De hoofdaannemer voor de spoorverdubbeling is BAM Infra B.V. Het ontwerp van het spoor en de brug is voltrokken door StudioSK en Movares.

Geschiedenis

Het project Randstadspoor is in 1997 van start gegaan. Toen werd het startsein werd gegeven voor een verkenning naar de mogelijkheden voor een hoogwaardig netwerk van regionale railverbindingen rond de stad Utrecht.

Het traject Woerden - Utrecht is in fases uitgebreid van twee naar vier sporen. Hierbij is het spoor uiteindelijk ook verhoogd om gelijkvloers kruisingen op te heffen en zijn er twee nieuwe stations gebouwd: Utrecht Terwijde en Utrecht Leidsche Rijn. Station Vleuten is tevens ook voorzien van een gloednieuw station.

In 2018 verwachten ProRail en NS dat het Randstadspoor voorlopig alle capacteiten aan kan om zes keer per uur een Sprinter te laten rijden.


Foto: Treinenweb