Nieuwe brug voor bussen wordt elegant ontwerp stationsgebied Zwolle

In Zwolle verhuist het busstation van de noord- naar de zuidzijde van het station. Om de bussen over het spoor te leiden laat ProRail in opdracht van de gemeente een brug bouwen over het sporencomplex van de Hanzestad heen.

De brug is het winnende resultaat van een door ProRail gehouden aanbestedingsprocedurewaar vier aannemers aan deelnamen. BAM en ipv Delft deden het beste aanbod en boden het winnende ontwerp dat het beste past bij de vooraf vastgestelde criteria. Het ‘juryrapport’ is lovend over de ‘elegante, eenduidige en slingerende lijn van het ontwerp (…). Het hout aan de onderzijde is weldadig in deze harde, industriële omgeving. Een gouden greep.'

In technisch opzicht is de brug een knap staaltje ingenieurswerk. Naast de twee ‘groene’ landhoofden zijn slechts vier kolommen nodig om de 245 meter lange constructie te ondersteunen. De houten onderkant van de brug vormt een mooie verbinding over het spoor en sluit goed aan bij de omgeving.

Nieuw busstation

De busbrug is nodig om de vele in-, uit- en overstappende buspassagiers beter te kunnen ontvangen op een nieuw busperron, annex OV-knooppunt aan de zuidzijde van het station. Hier hebben onder anderen de vele werknemers van de kantoren in Hanzeland, de studenten van Hogeschool Windesheim en de bewoners van Zwolle profijt van. De aanleg begint naar verwachting in de eerste helft van 2017. Voorbereidende werkzaamheden zoals de sloop van een oude NedTrain loods en enkele aanpassingen aan het spoor om ruimte te maken voor de busbrug zijn al uitgevoerd. De bouwkosten van de busbrug bedragen 13,5 miljoen euro (excl. BTW). Deze investering wordt mede mogelijk gemaakt door een forse bijdrage van de provincie Overijssel.

Feiten over de brug

De nieuwe brug zal 245,5 meter lang worden, en ruim 80 meter over het spoor overbruggen. Voor de aanleg van de brug zal een aantal bovenleidingenportalen van ProRail moeten worden aangepast. Dit gebeurt in de periode van 17 tot en met 28 augustus 2017, in combinatie met andere werkzaamheden aan het spoor in Zwolle. Naar verwachting zullen er uiteindelijk dagelijks 1200 bussen over de nieuwe brug rijden. De brug wordt niet toegankelijk voor andere vervoersmiddelen of voetgangers. Hulpdiensten kunnen wel gebruik maken van de brug.


Afbeeldingen: ProRail

Bron: ProRail