Dienstregeling 2017, dit is er veranderd.....

Vanaf zondag gaat de nieuwe dienstregeling op het spoor van start, met het grootste aantal wijzigingen sinds 2007. Voor bijna alle reizigers verandert er iets aan hun dagelijkse reis. In dit artikel maken we duidelijk wat er zoal gaat veranderen voor hen.

Naast dat NS die nog steeds de consessie heeft voor het hoofdrailnet hebben zij de dienstregeling behoorlijk op de schop gegooid. Ook wordt het gehele openbaar vervoer in Limburg nu uitgevoerd door Arriva nadat Veolia dit sinds 10 december 2006 heeft geëxploiteerd. Ook de RijnGouwelijn tussen Alphen a/d Rijn en Gouda wordt nu in plaats van NS nu uitgevoerd door de RNET-formule. Zowel de NS als Arriva als RNET hebben voor hun diensten de beschikking over nieuwe FLIRT-3 treinen.

De dienstregeling zal op zondag 11 december in gaan bij alle vervoerbedrijven. Aanstaande maandag moet duidelijk worden hoe de nieuwe dienstregeling in de spits uitpakt. Vanaf dan gaan er ongeveer 150 treinen per dag meer rijden dan in 2016. Voor veel reizigers wordt het wennen, want maken soms nog gebruik van oude verbindingen en moeten zich dus nieuwe reisroutes aanwennen. De NS verwacht op maandag extra drukte in de spits.

Nieuwe Sprinters: Flirt-3

Nederlandse Spoorwegen
De nieuwe NS-Sprinters van het type Flirt worden vanaf zondag gefaseerd ingezet in de dienstregeling . Een bijzonder moment voor alle medewerkers die hier twee jaar hard aan hebben gewerkt. In de afgelopen maanden hebben de Sprinters met succes proefgereden en zijn machinisten, conducteurs en monteurs opgeleid. Reizigers kunnen de nieuwe Sprinter in eerste instantie tegenkomen op de trajecten Arnhem – Ede-Wageningen en Den Bosch – Oss. Voor de NS betekent dit uiteindelijk 16.100 extra zit- en staplaatsen als alle Flirt-treinen in dienst worden gesteld.

Door eerst vier treinen op twee trajecten in te zetten, wordt de impact van eventuele kinderziektes beperkt. De planning is dat per 28 december 24 nieuwe Sprinters rondrijden. Dat levert dan 6.700 zit- en staplaatsen op. In de loop van 2017 stromen de overige Flirt-Sprinters in. Het totaal van 58 Sprinters levert dan 16.100 extra zit- en staplaatsen op.

Op zeven trajecten gaat NS meer treinen rijden. Ook wordt op een aantal trajecten de reis korter, komen er meer rechtstreekse verbindingen en zijn er kortere wachttijden op stations. De meeste reizigers gaan erop vooruit. Echter, niet overal kon de dienstregeling voor reizigers worden verbeterd. Op sommige trajecten zijn reizigers langer onderweg of moeten extra overstappen. Met deze nieuwe dienstregeling kan NS de komende jaren groei op het spoor mogelijk maken. Zo verwacht NS volgend jaar 2% meer treinreizigers, wat circa 20.000 extra reizen met de trein per dag zijn.

RNET: Alphen a/d Rijn - Gouda
Onder de formulenaam RNET, rijdt de NS tussen Gouda en Alphen aan de Rijn vanaf zondag met nieuwe treinen. De nieuwe grijs-rode treinen stoppen onderweg op elk tussengelegen station en moeten voor de reiziger voor nog meer comfort gaan zorgen.

Dienstregeling

De dienstregeling voor 2017 is volledig opnieuw ontworpen en brengt veel veranderingen met zich mee. Voor bijna alle reizigers verandert er iets aan hun treinreis: van kleine wijzigingen in vertrektijden tot andere routes, extra of juist minder overstappen en andere aansluitingen. Omdat het teveel verandering zijn om tot op in detail te treden bespreken we hier de grootste wijzigingen per vervoerder per traject.

Nederlandse Spoorwegen

  • NS verdubbelt het aantal Intercity’s tussen Almere en Schiphol. Daar rijden straks vier Intercity’s per uur.
  • Tussen Arnhem en Nijmegen gaan twee Intercity’s sneller rijden omdat ze niet meer stoppen op tussengelegen stations. Voor de reizigers tussen het noorden (Zwolle) en Brabant (Roosendaal) wordt hierdoor de reistijd tot zes minuten korter. Voor de stations tussen Arnhem en Nijmegen komen extra Sprinters die rechtstreeks doorrijden naar Wijchen en ’s-Hertogenbosch.
  • Op vijf trajecten rijden meer Sprinters: Breukelen-Amsterdam, Leiden-Hoofddorp, Wijchen-Nijmegen en in de spits tussen ’s-Hertogenbosch en Oss en tussen Groningen en Assen (vanaf mei 2017).
  • Er rijden extra treinen in de spits tussen Alkmaar en Schagen en in de avonduren tussen Utrecht en Eindhoven.
  • Op Utrecht Leidsche Rijn stoppen meer treinen (van 2 naar 4 per uur) en in de spits ook op Heiloo, Castricum en Hoorn Kersenboogerd.
  • Reizigers uit de richting Groningen en Leeuwarden zijn met de nieuwe dienstregeling tot zes minuten sneller in Den Haag als ze via de Hanzelijn reizen.
  • De reistijd tussen Eindhoven en Düsseldorf wordt een kwartier sneller door een betere aansluiting in Venlo.
  • Rond Amersfoort sluiten de Sprinters beter aan op de Intercity’s, waardoor reizigers tot vijftien minuten korter onderweg zijn en meer reismogelijkheden krijgen.
  • Amsterdam Zuid krijgt nieuwe rechtstreekse verbindingen naar Den Haag Laan van NOI, Den Haag HS, Delft, Schiedam, Rotterdam Centraal en Rotterdam Blaak.
  • Tussen Hoofddorp-Amsterdam Centraal gaan vier rechtstreekse Sprinters per uur rijden.
  • Reizigers tussen de Zaanstreek en Amsterdam Zuidoost en in de regio Arnhem-Nijmegen hoeven minder vaak over te stappen door meer rechtstreekse Sprinters.
  • Vanaf medio 2017: Intercity Den Haag – Eindhoven via de HSL-baan.
    De nieuwe Intercity van Den Haag naar Eindhoven gaat over de hogesnelheidslijn rijden. Hierdoor is een grote groep reizigers sneller op zijn bestemming. Deze treindienst wordt in twee stappen ingevoerd: In het begin van 2017 moeten reizigers nog overstappen in Breda. Dit levert tot 9 minuten reistijdwinst op. Later in 2017 wordt het een rechtstreekse verbinding en is de tijdswinst tot 11 minuten. Tussen Den Haag en Eindhoven gaan grote groepen reizigers erop vooruit, maar dit heeft gevolgen voor reizigers van en naar Dordrecht. Ter compensatie van het verlies van de Intercity vanuit Dordrecht naar Eindhoven komt er een Intercity van Dordrecht naar Breda en rijdt de Sprinter Dordrecht-Breda rechtstreeks door naar Tilburg en ’s-Hertogenbosch.

Met ingang van de nieuwe dienstregeling heeft de NS wel enkele afwegingen moeten maken, wat voor sommige reizigers in het voor- of nadeel zal zijn:

  • Reizigers rond onder meer Dordrecht moeten overstappen.
  • Tussen Almere en Schiphol gaan meer Intercity’s rijden, maar de reistijd tussen Utrecht en Almere is tijdelijk in één richting vijf minuten langer. Ook kan deze treindienst tijdelijk Utrecht Overvecht niet bedienen.
  • Reizigers vanuit Venlo en Helmond krijgen een rechtstreekse Intercity richting Den Bosch en Utrecht, terwijl reizigers tussen Venlo en Den Haag voortaan in Eindhoven overstappen.
  • De reistijd tussen Vlissingen en Rotterdam wordt vier tot zes minuten langer doordat de Intercity vanuit Zeeland naar Amsterdam langer in Roosendaal blijft staan ten behoeve van 10 minuten reistijdwinst voor reizigers naar Brabant.

Arriva
De treindiensten van Arriva zullen vanaf 11 december 2016 ook aangegeven worden met een speciale nummering:

  • S1: Nijmegen - Venray - Venlo - Roermond
  • S2: Roermond - Sittard - Maastricht Randwyck
  • S3: Sittard - Heerlen - Kerkrade
  • S4: Stoptrein Maastricht Randwyck - Valkenburg - Heerlen
  • S5: Sneltrein Maastricht Randwyck – Valkenburg – Heerlen

Foto: Treinenweb
De nieuwe Flirt-trein van de Nederlandse Spoorwegen (Foto: Treinenweb)

Foto: Patrick van Hattem
Eén van de nieuwe Arriva-treinen voor de provincie Limburg
Foto: Patrick van Hattem

Bron: Nederlandse Spoorwegen