NS tekent Bestuursovereenkomst Fietsparkeren

Maandag werd door 16 partijen (waaronder ministerie van I&M, ProRail, ANWB, FietsersBond, Metro poolregio Rotterdam Den Haag en NS) de Bestuursovereenkomst Fietsparkeren ondertekend. De Bestuursovereenkomst heeft tot doel om voor zowel de zeer korte als de langere termijn het tekort aan fietsparkeerplekken bij stations aan te pakken.

Doordat het aantal treinreizigers blijft groeien en al bijna de helft van de reizigers met de fiets naar het station komt moet de NS samen met de andere partijen waakzaam vooruit blijven kijken naar voldoende fietsenstallingen. De NS is blij met het getekende bestuursakkoord en de gezamenlijke ambitie van alle betrokken partijen om dit vraagstuk bij stations samen aan te pakken. Hiermee werkt de NS de komende jaren samen met ProRail om dit te realiseren.

Elke 1e 24 uur gratis fiets stallen en innovatieve oplossingen

ProRail en NS werken nauw samen met gemeenten en vervoerregio’s in het uitrollen van het ‘elke 1e 24 uur gratis’ concept op de grote stations. Dit concept is in 2014 geïntroduceerd en houdt in dat de fietsenstalling elke 1e 24 uur gratis is voor de reiziger. De reiziger checkt in met zijn OV-chipkaart en ziet via een digitaal verwijssysteem direct waar vrije plaatsen zijn. De resultaten tot nu toe zijn uitstekend: tevreden klanten, een goede bezetting en een schoon en toegankelijk voorplein van het station. Op 14 stations is ‘elke 1e 24 uur gratis’ al gerealiseerd.

Investeren in vernieuwde Zelfservice Fietsenstalling

Daarnaast investeren ProRail en NS ruim 8 miljoen euro in 47 vernieuwde Zelfservice Fietsenstallingen. Deze vernieuwde Zelfservice Fietsenstalling heeft diverse voordelen voor reizigers: de nieuwe entree heeft transparante toegangsdeurtjes, de stalling is elke 1e 24 uur gratis en reizigers kunnen de stalling makkelijk in en uit met hun OV-chipkaart. Ook voor het huren van een OV-fiets kan de reiziger er terecht.

Grote uitdaging

De grote uitdaging van het Bestuursakkoord is om voor de periode 2015-2030 te voorzien in de uitbreidingsbehoefte tot een totaal van 650.000-700.000 plaatsen. De inpassing hiervan in de grote steden in Nederland met beperkte ruimte hiervoor rond de centrum stations is daarbij de meest complexe uitdaging. Heel zichtbaar wordt deze opgave bij locaties als Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal waar in een druk en vol (historisch) centrum meer dan 20.000 fietsparkeerplaatsen gerealiseerd moeten worden. Met het vandaag getekende Bestuursakkoord zetten de NS een belangrijke stap in het samen zorgen voor de oplossing van dit uitbreidings- en financieringsvraagstuk.

Ook waren er voor 12 stations al plannen gemaakt voor fietsparkeeroplossingen die al goedgekeurd waren maar waarbij de de financiering ontbrak. Met de ondertekening van het akkoord is ook hier nu voldoende budget beschikbaar gesteld.

Foto: Alper Çuğun
Fietsenstalling op Utrecht Centraal, waar tevens gebouwd wordt aan een mega-fietsenstalling.
Foto: Alper Çuğun


 

Bron: Nederlandse Spoorwegen