Komende weken proefritten voor Intercity Den Haag en Eindhoven

Vanaf maandag 19 december start de NS met een testperiode van drie weken voor de nieuwe intercity tussen Den Haag en Eindhoven. Elk half uur rijdt een testtrein tussen Den Haag en Breda, deels via de HSL. Deze testtrein zal geen passagiers meenemen en test gaan uitvoeren voor de nieuwe verbinding.

Op 23 januari 2017 gaan de deuren open voor reizigers; vanaf april rijdt de trein het volledige traject tussen Den Haag en Eindhoven.

Tijdelijke extra overstap

Tussen 23 januari en (naar verwachting) april hebben doorgaande reizigers van- en naar Eindhoven een tijdelijke extra overstap. Hiervoor rijdt een extra intercity tussen Eindhoven en Breda om reizigers op het hele traject te kunnen vervoeren.

Deze testweken zijn mogelijk door de twee perioden van werkzaamheden aan de Willemsspoortunnel. De eerste periode is gestart op 3 december en loopt tot en met zondag 18 december. Vanaf van 7 tot en met 22 januari 2017 pakt de aannemer in opdracht van ProRail de tweede helft van de werkzaamheden aan. Dit geeft NS de mogelijkheid om in de rustige tijd rond de feestdagen drie weken lang te testen of de treindienst functioneert zoals deze van de tekentafel komt.

Kinderziekten eruit

De belangrijkste reden voor het proefbedrijf is dan ook: in de praktijk testen of alles werkt zoals het bedacht is. Eerst de kinderziekten eruit en dan de passagiers erin. Machinisten gaan voor het eerst op dit traject rijden en ook de conducteurs gaan voor het eerst hun diensten draaien met deze trein. Dagelijks volgen teams van NS en ProRail samen wat hier op het spoor gebeurt en analyseren zij wat mogelijk misgaat. Zo kan NS bij de start op 23 januari een zo goed mogelijke treindienst aanbieden.

Opleiding voor de HSL

Hét nieuwe aan deze trein is dat deze intercity deels via de HSL-lijnzal rijden. Dit betekent vier treinen per uur erbij op het Nederlandse hogesnelheidsspoor. NS heeft hiervoor aan 80 machinisten en 160 hoofdconducteurs een opleiding voor de HSL gegeven. Tientallen collega’s bij onderhoud en verkeersleiding zijn ook voor het eerst betrokken bij deze nieuwe trein. Iedereen kan tijdens de testperiode aan de nieuwe trein en de nieuwe processen wennen.

Langer dan Intercity direct

De treinen zullen de reizigers die regelmatig de Intercity Direct nemen bekend voorkomen: enkeldeks rijtuigen met aan beide kanten een locomotief. Een klein verschil: deze treinen hebben geen zes maar negen rijtuigen. Hij is dan ook een stuk langer dan de Intercity direct.

Foto: Marco Raaphorst
Foto: Marco Raaphorst

Bron: Nederlandse Spoorwegen