"Enorme" spoorbrug voor Utrecht in de maak
Een hoogstandje eerste klas. Zo kun je de komst van de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht gerust noemen. De stalen brug - 170 meter lang – komt te liggen tússen twee andere bruggen in; de huidige spoorbrug en de Hogeweidebrug voor wegverkeer. Daarmee verdubbelt het aantal sporen van twee naar vier. De nieuwe spoorbrug wordt gebouwd in Schiedam. In de video is de brug in aanbouw te zien.
De nieuwe brug wordt op dit moment in zes delen gebouwd; drie boogdelen door HSM in Schiedam en drie dekdelen, uitbesteed aan Hollandia in Krimpen aan de IJssel. Thomas Langejan is Project engineer bij HSM: “Onze hallen zijn weliswaar heel groot, maar deze brug wordt enorm. Dus hebben we een deel belegd bij Hollandia. Op dit moment zijn we bezig met het eerste boogdeel. Elk deel is een kleine zestig meter lang. We hebben staal ingekocht dat we op maat knippen, waarna we de onderdelen aan elkaar lassen. Dagelijks is er zo’n dertig man mee in de weer. Veel werk, maar alles gaat voorspoedig.”
Brug maakt bootreisje
In april 2017 maken alle delen een bootreisje naar een bouwterrein aan de westkant van het Amsterdam-Rijnkanaal, vlakbij de uiteindelijke bestemming. Er is bewust gekozen om op deze rustige locatie alle onderdelen te monteren, omdat dit voor omwonenden de minste last oplevert. Het resultaat: een gevaarte van drieduizend ton dat in november 2017 met pontons tussen de twee bestaande bruggen wordt geschoven. Is de overspanning eenmaal verankerd, dan kan ook de aanleg van de sporen beginnen.
Spoorverdubbeling
De brug is in april 2018 klaar voor de eerste treinen. Aansluitend gaat de ‘oude’ spoorbrug zeven maanden buiten bedrijf voor een opknapbeurt. De huidige doorvaarhoogte gaat met 25 centimeter omhoog en de brug wordt stiller gemaakt. In december 2018 is het dan zover: voor het eerst kunnen treinen de oversteek maken over elk van de vier sporen. En daarmee is de spoorverdubbeling dan echt een feit. Resultaat: ruimte voor meer treinen.
Bron: ProRail