Treinentak Siemens en Bombardier in gesprek over fusie

Het Duits technologieconcern Siemens en de Canadese producent van transportmiddelen Bombardier zijn met elkaar in gesprek over een mogelijk fusie binnen hun treindivisies. Met een samenvoeging zou er een bedrijf met een waarde van 10 miljard euro kunnen ontstaan die een grotere marktpositie in Europa kunnen krijgen.

De spoorwegtak van Siemens is vooral bekend van de ICE-trein, maar heeft ook diverse andere railvoertuigen ontworpen en gebouwd. Bombardier staat zelf binnen deze tak bekend als de wereldwijd leverancier van de TRAXX-locomotieven waarmee er afgelopen decennia een grote afzet in Europa behaald is, en heeft daarmee ook vestigingen in Duitsland.

Beide bedrijven werken al gedurende lange tijd al vaak samen. Zo hebben ze beiden meegewerkt aan het ontwerp en de fabricage van de SLT Sprinter-treinstellen die de NS heeft rijden.

Fusie

Volgens Bloomberg zouden de gesprekken over de fusie eerder dit jaar al zijn begonnen. De uitkomt van een samenwerking is op dit moment nog onzeker te noemen doordat er door de vakbonden en zelfs mogelijk door toezichthouders op verzet kan worden gerekend.

Voor Bombardier zal een fusie goed tot zijn recht kunnen komen. De tak die zich op de bouw van vliegtuigen richt zou vanwege vertragingen en kostenoverschrijdingen in zwaar weer verkeren. Zo zijner vorig jaar duizenden banen vervallen, en is er een belang van 30 procent verkocht aan een investeerder.

Ook Siemens heeft het de afgelopen jaren niet makkelijk gehad. Met name de concurrentie heeft voor minder winst gezorgd bij het concern. De laatste jaren zijn diverse Europese treinfabrikanten flink in opmars gekomen voor Europese bestellingen. Denk aan Stadler die bekend staat voor de bouw van de GTW-treinen op de Nederlandse regionale lijnen en de Flirt-treinen op enkele Sprinter-trajecten, en CAF die diverse trams heeft geleverd en de nieuwe Sprinter voor de NS zal leveren.

Al eerder heeft Siemens aan een fusie gedacht. Toen werd er gekeken naar Alstom. Deze fusie is niet doorgegaan omdat er geen orde op zaken was gesteld.

Foto: Fabien Perissinotto
Een prototype van LastMile Traxx-locomotief 187-002 die hybride is, en zowel elektrisch rijdt als kleine afstanden via een dieselmotor (Foto: Fabien Perissinotto)