NS krijgt tweede waarschuwing vanwege Intercity Direct

De Nederlandse Spoorwegen en ProRail krijgen van staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) een miljoenenboete vanwege tegenvallende prestaties op de HSL-lijn. Mocht de NS wederom dit jaar weer niet voldoen aan de strike eisen, dan zal het vervoersbedrijf te worden verplicht om samen te werken met concurrenten.

De NS krijgt een boete van 1,25 miljoen euro vanwege tegenvallende prestaties op de HSL-lijn naar België, meldt de staatssecretaris donderdag. Niet alleen de NS is een boete verschuldigd, maar ook Spoorbeheerder ProRail moet 1,05 miljoen euro betalen vanwege het niet nakomen van de afspraken.

'HSL blijft achilleshiel'

Volgens de staatssecretaris presteerden NS en ProRail in 2016 over het algemeen beter dan het jaar ervoor. "Maar de hogesnelheidslijn blijft helaas een achilleshiel. Dit moet écht beter. Want net als op de rest van het spoor hebben reizigers op deze lijn recht op een zitplaats en een trein die op tijd rijdt", zegt zij in een interview met het AD.

De staatssecretaris heeft als eis gesteld dat 97,5 procent van de reizigers tijdens de spits binnen een kwartier na het instappen een zitplaats moeten kunnen bemachtigen. De score is op dit moment 87,6 procent. Ook rijdt de trein in de meeste gevallen op tijd (93,7%), maar toch net iets minder dan geeist wordt met 94%.

'Tweede strike'

Met deze opnieuw niet behaalde doelstellingen is dit de tweede keer dat de NS zijn afspraken niet nakomt.  Vorig jaar legde de staatssecretaris al een boete op van een half miljoen euro. Dijksma hanteert het 'three strikes out-principe'. Hierbij moet het bedrijf zich bij de tweede waarschuwing zich gaan voorbereiden op samenwerking met concurrenten, en bij de derde waarschuwing de HSL-lijn met concurrenten delen.

Reacties

Nederlandse Spoorwegen
De NS heeft in de krant laten weten niet blij te zijn met de boete: "We hebben begin vorig jaar al erkend dat het beter moet", laat NS-directeur Roger van Boxtel weten tegen de krant. "Daar werken onze mensen sinds april vorig jaar iedere dag keihard aan, samen met ProRail én met het ministerie". Op tien van de twaalf punten scoorde de NS goed, aldus de vervoerder.

Bij de NS is het voornamelijk alleen de punctualiteit en de capaciteit waar ze tot nu toe tegenaan lopen. Uit een onafhankelijk onderzoek is zelfs gebleken dat dit ook bij andere vervoerders geldt. "Juist daarom valt het rauw op ons dak als dit tot een boete leidt." De NS overweegt stappen te nemen om de boete aan te vechten.

ProRail
Ook ProRail zit de miljoenenboete dwars, meldt topman Pier Eringa tegenover de Telegraaf. "Het zit me dwars, niet vanwege het geld maar door de reputatieschade die het oplevert", aldus de topman. "Het is deels een gevolg van een erfenis uit het verleden. Daar worden we nu voor gestraft."

"Met 78,6 procent van de hogesnelheidstreinen die op tijd reden, werd in 2016 niet aan de eis van 80 procent voldaan. Daarom is ProRail ook niet tevreden over de prestaties van de treinen op de HSL en steekt daarom ook de hand ook in eigen boezem. We hebben beloften gedaan die we niet konden waarmaken."

Volgens Eringa is ProRail hard bezig met verbeteringen om de hogesnelheidslijn meer betrouwbaarder te maken. "We zien dat het aantal storingen aan de infrastructuur het afgelopen jaar is afgenomen. We hebben er vertrouwen in dat we met de maatregelen het aantal storingen verder kunnen brengen."

Foto: Treinenweb
Een treinstam van de Intercity Direct op Rotterdam Centraal
Archieffoto: Treinenweb