Italianen tonen interesse in Qbuzz
Het moederbedrijf van de Italiaanse spoorwegen, FS Groep, wil voor 40 miljoen euro busdochter Qbuzz van NS overnemen. Dat meldt de Telegraaf op basis van betrouwbare bronnen. NS wil niet op de speculaties ingaan.
De NS heeft vorig jaar besloten – mede onder druk uit de Tweede Kamer – om busdochter Qbuzz af te stoten. De reden daarvan was dat het spoorwegbedrijf zich hiermee meer op zijn keractiviteiten zou gaan moeten richten. Met hulp van ING wordt er naar een koper gezocht. Volgens de Telegraaf zijn partijen als Arriva, Connexxion of Syntus al afgevallen of hebben deze zich terug getrokken.
Naast de Italianen zijn er nog twee potentiële kopers over. Het Nederlandse Transvision, dat vooral in vraagafhankelijk taxivervoer zit, en het Israëlische busbedrijf EBS. Zij hebben volgens de bronnen van de Telegraaf echter veel minder over voor Qbuzz, waarbij de Italianen meer kans lijkent e maken.
De NS hakt volgens de krant vandaag door met wie er exclusief verder wordt onderhandeld. “Het verkoopproces nadert de finale fase, waarbij er veel interesse bestaat. Wij kunnen echter omwille van de zorgvuldigheid niet reageren op speculaties’’, reageert een NS woordvoerder in de krant.
Qbuzz heeft tot 2019 het alleenrecht in Groningen en Drenthe, en mag tot 2023 in Utrecht rijden. Ingewijden zeggen tegenover de krant dat Qbuzz niet meer dan 15 miljoen euro waard is. Mede omdat Qbuzz nu maar weinig concessies heeft, en de concessie in het noorden van het land nog maar twee jaar loopt, zou de waarde beperkt zijn.
"Meer actief in Europa"
De Italiaanse spoorwegen hebben besloten meer actief te worden in Europa. Op Innotrans zei FS topman Renato Mazzoncini dat hij het Italiaanse bedrijf van 2017 tot 2026 uitgroeit tot één van de grootste mobiliteitsbedrijven van Europa. “Dat kunnen alleen Deutsche Bahn, het Franse SNCF en wij’’, citeert de Telegraaf Mazzoncini. Toch hebben de Italianen tot nu toe nog maar beperkte ervaring in Europa. NS is met Abellio al heel wat langer actief, maar richt zich vooral op Groot-Brittannië en Duitsland en niet op heel Europa.
Het is niet voor het eerst dat een nieuwe partij voet aan de grond wil krijgen op de Nederlandse busmarkt. Het Israelische EBS won in 2011 de concessie Waterland. EBS schatte de Nederlandse markt volkomen verkeerd in. Mede door logistieke blunders kostte deze concessie het Israëlische moederbedrijf miljoenen euro’s.
Foto: Alfenaar
Bron: Treinreiziger