Nieuwe gerenoveerde monumentale gedeelte Amsterdam Centraal geopend

Donderdagochtend heeft de NS op feestelijke wijze de volledig gerenoveerde voormalige Wachtkamer 3e klasse en de gangen naar de horeca aan het eerste perron van Amsterdam Centraal geopend. Met dit gerenoveerde deel van het station is een deel van de geschiedenis weer in ere hersteld.

Tegelijkertijd tijdens de openingen zijn er twee nieuwe trappen vanuit de centrale hal naar de horeca aan het eerste perron in gebruik genomen, zodat reizigers straks ook zonder OV-chipkaart deze horeca kunnen bereiken. De opening is verricht namens gedeputeerde van provincie Noord-Holland van Cultuur, Jack van der Hoek. Van de NS was van manager Amsterdam Centraal, Irma Winkenius aanwezig.

De NS heeft vorig jaar voor de renovatie en restauratie van de voormalige Wachtkamer 3e klasse en de gangen aan het eerste perron een restauratiesubsidie ontvangen voor rijksmonumenten van de provincie Noord-Holland.

Expositie

Speciaal voor dit moment is er door de NS een expositie samengesteld van de renovatie en restauratie. Tijdens de opening waren de betrokken architecten en restaurateurs aanwezig voor een toelichting. Ook konden liefhebbers zich vooraf opgeven voor een rondleiding door de Koninklijke Wachtkamer.

Renovatie

Voor deze grote renovatie- en restauratieklus die 10 maanden duurde heeft NS Stations een restauratiesubsidie ontvangen voor rijksmonumenten van de provincie Noord-Holland. Hiermee is er maandenlang werk verzet voor dit deel van Amsterdam Centraal. Muren werden gestuct, metselwerk is gerestaureerd, bogen zijn hersteld, vroegere details zijn weer geschilderd en tevens zijn er nieuwe schatten van het stationsgebouw ontdekt.

Werkzaamheden

Het metselwerk is zeer secuur uitgevoerd, waarbij de gebruikte materialen aan strikte voorwaarden moesten voldoen. Het zandsteen komt uit dezelfde groeve in Bad Bentheim als het oorspronkelijke gebruikt door Cuypers. Voor het bakken van de profielstenen is gezocht naar de exacte samenstelling van de klei die Cuypers in 1880 gebruikte. Tevens is er meer dan 40 ton kalkmortel is gebruikt voor het metselen van de bakstenen, het stukadoren en voegen van muren.

Uiteindelijk zijn er 44 kleuren zijn gebruikt om de nostalgische decoraties te reconstrueren, waarbij er 18 sjabloons voor werden gebruikt. Ook is er te zien dat op enkele delen van de gevel nog vervuilingen zitten van de oude kolen gestookte stoomtreinen.

Foto; NS

Foto": NS

Foto: NS
Foto's: Nederlandse Spoorwegen