Plannen spoorverbinding Stadskanaal nog ver weg

De provincie Groningen maakt te weinig haast om de trein Groningen - Stadskanaal te realiseren. Dat zegt voorzitter Pieter Hofstra van museumspoorlijn STAR tegen RTV Noord. Eerder sprak de provincie Groningen de ambitie uit om in 2019/2020 de nieuwe treindienst te verwezenlijken. Deze planning lijkt inmiddels onhaalbaar geworden.

Er zit weinig schot in de plannen om een trein Groningen – Stadskanaal te realiseren. “In 2016 heb ik twee keer met de gedeputeerde (Fleur Gräper, red) om tafel gezeten,” zegt Hofstra tegenover RTV Noord. “We zijn nu meer dan een half jaar verder sinds het laatste gesprek en er gebeurt te weinig.” Vooruitzicht op versnelling is er voorlopig niet. Het is zelfs onduidelijk of er voor 2019 een realisatiebesluit genomen gaat worden, al is dat wel de intentie.

Want alhoewel provincie Groningen en de gemeenten Stadskanaal en Veendam het er over eens zijn dat de spoorlijn naar Stadskanaal belangrijk is voor de Veenkoloniën, komt de nieuwe trein er alleen als het huidige budget toereikend is. De bedoeling was dat er na aanvullend onderzoek in 2015 duidelijkheid zou zijn, maar die is er nog niet. Het is nog onzeker of die duidelijkheid de komende twee jaar er wel komt.

Ook Arriva liet medio 2014 nog weten dat zij ook geen duidelijkheid hadden over een spoorverbinding naar Stadskanaal.

Museumspoor S.T.A.R.

Het grote discussiepunt is de status van het spoor. Het huidige spoor tussen Veendam en Stadskanaal is eigendom van museumspoorlijn S.T.A.R.. De provincie Groningen wil dat de spoorlijn de status hoofdspoor krijgt. Dan moet de spoorlijn in handen zijn van ProRail. Voor het museum is de status hoofdspoor nadelig, omdat de museumtreinen de spoorlijn dan alleen onder strenge voorwaarden kunnen gebruiken. Dat is voor de S.T.A.R. niet haalbaar, zegt Hofstra. “Wij zijn niet in staat om onze treinen te laten rijden op een hoofdspoor. Al onze vrijwilligers moeten daarvoor worden omgeschoold en we moeten aanpassingen doen aan onze treinen. Dat kost heel veel geld en we zijn niet zo’n rijke club. We kunnen dat niet zomaar ophoesten,” aldus de voorzitter tegen RTV Noord.

Een oplossing zou zijn als het spoor de status lokaal spoor of bijzonder spoor krijgt, maar daar is de provincie niet enthousiast over. Lokaal spoor is eigendom van de provincie en de status bijzonder spoor wijkt daar weer vanaf. De S.T.A.R. heeft nog een andere oplossing bedacht: een nieuw aan te leggen museumspoor richting Gasselte en Gieten. “Je krijgt dan de verbinding Musselkanaal – Stadskanaal – Gasselte – Gieten. Daarvoor moet weliswaar geld op tafel komen, maar voor dit project is bijna 70 miljoen euro beschikbaar. Die paar centen moeten uit dat budget komen,” aldus Hofstra.

Maar voorlopig lijkt dat een droom en is er nog geen zicht op een uitkomst. Dat de ambitie om in 2019/2020 een trein te laten rijden inmiddels onhaalbaar is geworden, werd eerder dit jaar al erkend door projectleider Herman Sinnema. “We zijn afhankelijk van twee factoren: de spoorwegwetgeving en de vraag wie het beheer en onderhoud voor zijn rekening neemt. Ik heb dan ook geen idee hoe lang dit nog gaat duren,” citeerde RTV Noord in maart van dit jaar de projectleider.

Foto: Jan Oosterhuis
Foto: Jan Oosterhuis

Bron: Treinreiziger