Slechte start voor betalen de Mobiele OV-chip

De proef met het mobiel betalen in het OV, welke vorige week gestart is, is vanaf heden beperkt tot enkel klanten van Vodafone. Vanwege grote opstartproblemen met de nieuwe betaalmethode kunnen gebruikers van KPN, Telfort, Simyo en Yes Mobiel voorlopig niet meer meedoen, schrijf het Algemeen Dagblad

Vanaf afgelopen maandag 22 mei werd het nieuwe betalen met de mobiele telefoon geïntroduceerd. Helaas bleek de methode niet bij iedereen goed te werken. Vooral de stappen die moeten worden doorlopen zouden erg ingewikkeld zijn.

“We zijn met man en macht bezig om het lek boven tafel te krijgen”, verklaart woordvoerder Nicky Jansen tegenover het AD. Ruim 2500 mensen zijn er volgens haar in geslaagd de app wél werkend te krijgen. Volgens haar zouden veel reiziger de app handmatig in de Google Play store downloaden, wat niet de bedoeling is: "Je moet eerst het hele aanmeldproces doorlopen op je telefoon op ov-chipmobiel.nl.". Veel gebruikers hebben hun ongenoegen inmiddels geuit op de beoordelingspagina van de app, in de Play Store.

Het lijkt echter dat het niet altijd met het volgen van de juiste stappen te maken heeft. De redactie van Treinenweb heeft ook de proef op de som genomen, de stappen gevolgd, en kwam tot de conclusie dat het niet werkte op een nieuwe en modernere telefoon, voorzien van een geschikte SIM-kaart. "De Wallet-app blijft hangen in een fase waarbij er een kaart kan worden verwijderd, maar die is nog nooit toegevoegd. Hopelijk worden de problemen snel getackeld."

Vodafone

Vanaf heden kunnen alleen Vodafone klanten gebruik maken van de dienst. Deze werkt via een speciale betaalapp (een zgn wallet) die Vodafone-klanten gebruiken. Hiermee hoeven de gebruikers nog maar twee app's te downloaden. De proef is voorlopig ook alleen beperkt tot Reizen op Saldo zonder extra reisproducten. Reizen met een kortingsabonnement is dus nog niet mogelijk.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb