Arriva ook na 2020 tussen Groningen en Leeuwarden
Arriva blijft ook na 2020 het treinvervoer in Groningen, Friesland en het Duitse Niedersachsen verzorgen. De nieuwe concessie die Arriva gewonnen heeft tot van eind 2020 tot december 2035. Dit maakte de vervoerder dinsdagmiddag bekend.
Directeur Anne Hettinga van Arriva is opgetogen over de winst: "We zijn blij en vooral heel erg trots. Het noorden is onze bakermat, hier komen we vandaan en vanuit hier zijn we gegroeid tot wat we nu zijn. Dat we het vertrouwen van beide provincies hebben gekregen om hier te mogen blijven rijden, voelt echt fantastisch." Ook zal de nieuwe concessie zorgen voor ruim 20 nieuwe banen voor machinisten en stewards.
Bijzondere FLIRT-treinen
De bestaande treinen zullen ook straks worden ingezet, maar daarnaast komen er 18 nieuwe treinen. De nieuwe treinen zullen bijzondere FLIRT's zijn (Flirtino), en gaan dan ingezet worden tussen Leeuwarden en Groningen Europapark gaan rijden. Deze hebben stillere motoren en rijden op 100 procent biodiesel.
De provincie Groningen heeft eerder aangekondigd dat het treinaanbod in de provincie uitgebreid zal worden. Zo zal er in de toekomst elk half uur een sneltrein gaan rijden tussen Leeuwarden en Groningen Europapark. Nu eindigt de sneltrein overigens nog op het hoofdstation van Groningen. Ook de stoptreinen uit Leeuwarden zullen straks door gaan rijden naar Europapark. In de spits komt er een sneltrein tussen Groningen en Winschoten. De trein naar Roodeschool rijdt een aantal keren per dag door naar station Eemshaven om aan te sluiten op de veerboot naar Borkum. Ook in Friesland komen er treinen bij. Tussen Leeuwarden en Sneek krijgt in de spits een kwartierdienst.
Tevens zal de kleurstelling van de treinen ook aangepast worden. In plaats van de rode kleur zullen de treinen vanaf 2020 getooid gaan worden met een nieuwe mint-groene kleurstelling, waarbij het huidige logo van Arriva ook aangepast zal worden in een nieuw logo.
Stillere en duurzamere treinen
Naast de 18 nieuwe FLIRT-treinen komen er ook nog drie andere nieuwe treinen bij. De huidige treinen krijgen een grote opknapbeurt. "De huidige vloot wordt compleet gerefurbished, met geavanceerde batterij pakketten, zodat alle treinen straks hybride zijn" zegt Arriva. Alle treinen zullen worden voorzien van batterijen die de remenergie opslaan. "Hierdoor worden de treinen niet alleen duurzamer, doordat ze minder energie verbruiken, maar worden ze ook iets stiller bij het wegrijden van een station" laat de provincie Groningen weten. Daarnaast kan door de batterijen de dieselmotor uitgezet worden, als de trein vijf minuten of langer stilstaat.
Nieuwe dienstregeling
In de nieuwe concessie rijden de treinen ook weer op alle dagen de grens over richting het Oost-Friese Leer. Dat wordt een uurdienst die dan ook zal stoppen op het heropende station Bunde en, wanneer de Friesenbrücke weer in gebruik is, op het station Ihrhove. Daarbij wordt dan een goede aansluiting in Leer geboden op de intercity’s en regionale treinen naar Bremen.
Ook zullen er twee stations gaan sluiten, dit zijn Leeuwarden Achter de Hoven en Sappemeer Oost . In Achter de Hoven stoppen nu al slechts drie treinen per werkdag, Sappermeer Oost heeft nu nog elk kwartier een trein. In februari van dit jaar werd bekend gemaakt dat dit station gesloten wordt, terwijl er vanuit de SP-fractie veel weerstand geboden werd.
Ook zal er een nachttrein gaan komen. Die rijdt dan in de nacht van donderdag op vrijdag en vrijdag op zaterdag. Vrijdag- en zaterdag komt er een late avondrit Sneek-Stavoren en Stavoren-Leeuwarden bij.
Telsysteem
Om volle treinen te voorkomen komt er een automatisch telsysteem, waarmee in kaart wordt gebracht hoeveel reizigers op welke rit reizen. Daarmee is beter te voorspellen hoeveel zitplaatsen nodig zijn en hoeveel treinen ingezet moeten worden. Dit telsysteem zorgt er ook voor dat reizigers op de perrons kunnen zien hoeveel reizigers in een treinstel zitten en in welk treinstel nog zitplaatsen beschikbaar zijn. Op de buitenkant van de trein zal namelijk straks per compartiment getoond worden hoeveel zitplaatsen er beschikbaar zijn. Ook krijgt iedere trein – net als bij NS – een stiltecoupé.
Arriva
Arriva is sinds 1999 actief op het spoor in Noord-Nederland. De eerste jaren samen met NS in NoordNed. In 2003 werd NoordNed een volle dochter van Arriva. Na de eerste concessie won Arriva op eigen kracht. Die tweede concessie ging in 2005 in en loopt tot december 2020. Ook de derde spoorconcessie in Noord-Nederland gaat dus weer naar Arriva.
Een voorbeeld van de gerefurbishde GTW-trein van Arriva, welke tevens in een nieuw jasje gestoken zal worden.
Een voorbeeld van de nieuwe FLIRT (Flirtino).
Foto's: Arriva
Bron: Treinreiziger