NS krijgt 50 mln voor verkoop Qbuzz en de Fyra V250

De Nederlandse Spoorwegen krijgt vanuit Italië 50 miljoen euro. Dat bedrag krijgt NS enerzijds vanwege de verkoop van de Fyra-treinstellen en anderzijds vanwege de verkoop van busbedrijf Qbuzz.

Eerder werd al bekend dat de Italiaanse spoorwegen (FS, Trenitalia) Qbuzz hadden gekocht, maar financiële details ontbraken. Daar is nu verandering in gekomen. De Italiaanse spoorwegen hebben bekend gemaakt 30 miljoen euro te hebben betaald voor Qbuzz, schrijft OV-Magazine. “De manier van aanbesteden is in heel Europa hetzelfde. Je moet je thuismarkt dus zien als een Europese en niet als een Italiaanse, wil je overleven als bedrijf,” aldus topman Renato Mazzoncini tegenover het vakblad.

Marktleider

Het bedrijf is inmiddels marktleider in Griekenland, de derde speler in Duitsland en ook actief in Frankrijk en Groot-Brittannië. En met Qbuzz is de Italiaanse spoorwegen via Busitalia nu in omvang de derde speler op de Nederlandse busmarkt. Qbuzz moet in de komende jaren in omzet verdubbelen of verdriedubbelen, als het aan Busitalia-topman Stefano Rossi ligt.

Verkoop Fyra V250

Behalve 30 miljoen van de Italiaanse spoorwegen krijgt NS ook 21 miljoen euro vanwege de verkoop van de Fyra-treinstellen. Twee weken geleden werd dat al bekend, maar pas donderdag pikten grote media het nieuws op. Dat geld komt ook van de Italiaanse spoorwegen, want die hebben de treinstellen gekocht.

Toen NS de Fyra-treinen terugstuurde naar Italië kreeg NS 125 miljoen euro terug. Daarnaast werd afgesproken dat het bedrijf vanaf de zevende trein zou meeprofiteren als fabrikant AnsaldoBreda de treinen kon verkopen. Inmiddels is AnsaldoBreda overgenomen door Hitachi Rail. Hitachi Rail heeft nu een koper gevonden. Het heeft in totaal vier jaar geduurd voordat de fabrikant een koper voor de trein heeft weten te vinden. Trenitalia zal 17 treinen van de geleverde 19 in gebruik nemen.

Griekenland

Volgens het AD betaalt Trenitalia een derde van de oorspronkelijke aankoopprijs. Die bedroeg destijds 200 miljoen euro. De Italianen overwegen de treinen in te zetten vanuit Rome richting het zuiden maar het is ook niet uitgesloten dat de treinen straks in Griekenland te zien zullen zijn. Sinds begin dit jaar is FS namelijk eigenaar van de Griekse spoorwegen (OSE). Tegenover OV-Magazine vertelt de topman van Trenitalia dat de treinen misschien ingezet kunnen gaan worden op de lijn Piraeus (Athene) – Platy (Thessaloniki).

"Niets mis mee"

Volgens de FS-topman is er niets mis met de Fyra V250. “Ik heb ze met eigen ogen gezien. Het is een delicate kwestie, maar de trein kan rijden. Zowel in Italië als in Nederland.” Lachend voegde hij eraan toe dat het grootste probleem wat hem betreft de kleuren zijn. “Die worden waarschijnlijk blauw, groen en grijs.”. Binnenkort zal er in Italië een officiële presentatie van de vernieuwde treinen plaatsvinden.

Hitachi Rail zal verantwoordelijk blijven voor het onderhoud van de zeventien treinstellen.

Foto: Ad Vijge
Foto: Ad Vijge

Bron: Treinreiziger