Nieuwe NS-werkplaats Maastricht geopend

Afgelopen vrijdag werd de nieuwe hal bij het NS onderhoudsbedrijf in Maastricht officieel geopend. De opening werd voltrokken door onder meer Wethouder John Aarts en directeur NS Techniek Leo van Dongen.

De nieuwe onderhoudshal wordt onder andere gebruikt voor het onderhoud van de 58 nieuwe Flirt-sprinters die vorig jaar in dienst zijn gekomen. Aanstaande 30 september is al het nieuwsgierige publiek van harte welkom om tijdens de open dag de werkplaats te bewonderen. Tijdens deze dag zijn er vele activiteiten te zien en te doen.

Nieuwbouw

In het voorjaar van 2016 werd het startschot gegeven voor de sloop van de 145 jaar oude hal. Nu staat er een splinternieuwe hal voor in de plaats. Volgens Leo van Dongen van NS is de investering van €24 miljoen in het onderhoudsbedrijf belangrijk voor de toekomst: "Met deze investering is de onderhoudscapaciteit flink verhoogd en naast de nieuwe Sprinters kunnen ook andere typen treinen worden onderhouden."

Ook wethouder John Aarts van de gemeente Maastricht is verheugd met de nieuwe hal: "NS is al anderhalve eeuw verbonden aan onze stad. Met deze nieuwe hal wordt de verbintenis tussen stad en bedrijf langdurig bestendigd. Dat is belangrijk voor de economie, de werkgelegenheid en het behoud van technisch hooggeschoolde medewerkers. NS is een bijzonder bedrijf. Innovatief en maatschappelijk betrokken. Van stoomlocomotief tot intercity en sprinter: ze worden onderhouden en gerepareerd in Maastricht."

Onderhoud

De nieuwe generatie treinen hebben de meeste techniek tegenworodig op het dak zitten. Daar is de nieuwe werkplaats hier speciaal voor ingericht. Zo zijn er in vergelijking met de vroegere hal nu bordessen op grote hoogte aangebracht, waarmee onderhoudspersoneel de treinen ook vanaf boven kunnen onderhouden. Voorheen werd er vaak onderhoud gedaan vanuit speciale put-sporen. Alsnog zijn voor het oudere materieel de werkputten onder de sporen behouden.

Werkgelegenheid

Vanwege de nieuwbouw blijft de Maastrichtse vestiging van NS Techniek ook de komende jaren een belangrijke bron van technische en innovatieve werkgelegenheid in Zuid Limburg, meldt de NS. Op het huidige moment zijn er 150 monteurs werkzaam. Door de vergrijzing en groei is er ook behoefte aan nieuwe instroom. Met name de eigen bedrijfsschool van NS (De Techniekfabriek) is de komende jaren hard op zoek naar de nodige technische talenten uit Zuid-Limburg.

Feiten en cijfers

  • Er is in totaal 3348 m3 aan beton gestort voor de bouw van de nieuwe hal
  • Er zijn 288 zonnepanele aangebracht die per stuk goed zijn voor 270 watt als piek, met een totale opbrnegst van 68.000kW per jaar
  • Er is totaal 900 kW aan verwarmingsvermogen voor de hal
  • Er is 455 ton staal verwerkt in de staalconstructie.
  • Er is 12 kilometer kabel aangelegd voor elektrische installaties
  • Er zijn 1.000 sprinklerkoppen zijn er aanwezig voor de brandveiligheid
  • Er zijn 100 aansluitingen gerealiseerd voor perslucht.