Siemens Vectron toegelaten in Nederland
De Siemens Vectron locomotief is definitief toegelaten op het Nederlandse spoor. Na een uitgebreid en langdurig testprogramma heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de toelating onlangs afgegeven.
Met de toelating die enkele jaren heeft geduurd is Nederland daarmee het achttiende Europese land waar de Vectron locomotief op het spoornetwerk mag rijden. "Dit is een belangrijke mijlpaal voor Siemens in Nederland voor het bedienen van de gehele Rijn-Alpen Corridor", aldus Bart Smolders, directeur van de divisie Mobility van Siemens.
Vectron in Europa
De Vectron locomotief werd zeven jaar geleden gepresenteerd op de railbeurs Innotrans in Berlijn. Sinds die introductie zijn er in Europa meer dan zeshonderd locomotieven aan 33 klanten verkocht Daarvan zijn er al 330 in bedrijf, die inmiddels 90 miljoen kilometer hebben afgelegd. Van deze loc’s zijn er 121 geschikt om op het Nederlandse spoor te rijden.
De Vectron MS locomotief is geschikt voor zowel voltages van 15 en 25 kV wisselspanning (AC) als 1,5 en 3 kV gelijkspanning (DC), waarmee op zowel traditioneel als op de nieuwste sporen gereden kan worden. De locomotief is tevens voorzien van onder andere de beveiligingssystemen ERTMS en ATB.
De grote voordelen van de Vectron locomotief is de bewezen hogere betrouwbaarheid, lager energieverbruik en de topsnelheid van 160/200 km/h en daardoor geschikt voor zowel goederen- als personenvervoer. Ook de onderhoudsintervallen zijn lager dan bij andere loc’s waardoor de beschikbaarheid hoger is. Daarnaast is een groot voordeel dat de Vectron bij grensovergangen rijdend kan overschakelen op het systeem van het land dat wordt binnen gereden, waarmee tijdswinst wordt geboekt.
Hoge verwachtingen
“We hebben hoge verwachtingen van onze Vectron voor de Nederlandse markt”, aldus directeur Bart Smolders. “Het mooie is dat destijds bij het ontwerp veel gebruik gemaakt is van kennis en wensen van machinisten. Het succes van de locomotief is al in meerdere landen bewezen, waarmee Siemens voor de Nederlandse vervoerders grenzeloos vervoer door Europa makkelijker maakt.”
Met de toelating in Nederland kan de Vectron, afhankelijk van hun landenpakket, nu opereren in achttien Europese landen. De Vectron had al toelating voor Bulgarije, Duitsland, Finland, Hongarije, Italië, Kroatië, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Servië, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Turkije, Zweden en Zwitserland.
Binnenkort moet ook België worden toegevoegd aan de lijst, hoewel de proefritten nog plaats moeten vinden. DB Cargo heeft al interesse gegeven om daar met Vectrons te willen rijden.
Een Siemens Vectron locomotief van verhuurder RailPool
Foto: Nordlicht8 (Wikipedia)