NS presenteert Nieuwe Sprinter Generatie
De NS heeft haar eerste Nieuwe Generatie Sprinter (SNG) gepresenteerd. In de NS-werkplaats aan de Zaanstraat in Amsterdam werd de nieuwe trein voor de pers gepresenteerd. De trein zelf zal pas vanaf medio volgend jaar in dienst komen, en de Spaanse treinbouwer CAF zet inmiddels de puntjes op de 'i' zodat de reizigers volgend jaar in de vernieuwende Sprinter kunnen reizen.
Eind 2014 heeft NS het contact getekend met CAF - voor NS een nieuwe Baskische leverancier in Spanje - voor de levering van 118 treinen. Van deze treinen welke op de Civity-serie van de Spaanse treinfabrikant CAF zijn gebouwd worden er uiteindelijk 118 van gefabriceerd in twee verschillende lengtes. Zo zullen er 68 driewagen-stellen worden gebouwd en 50 vierwagen-stellen. Uiteindelijk moet gaan zorgen voor 20.000 zitplaatsen.
Wilbert Wijns, programmamanager Sprinter Nieuwe Generatie: "Samen met CAF beginnen we aan de testfases in Nederland, nodig om de vergunningen te krijgen. Ondertussen leren duizenden machinisten, conducteurs en monteurs de trein van binnen en buiten kennen, zodat de nieuwe trein voor hen geen geheimen meer heeft. Alles gericht op een betrouwbare introductie in het najaar van 2018".
Techniek
De treinen zijn voorzien van Jacobsdraaistellen, waarbij de twee wagens op één draaistel rusten. Dit zorgt ervoor dat er een gemakkelijke doorloop mogelijk is tussen twee wagens. Dit is ook al eerder bij de eerdere Sprinter-types SLT en de FLIRT toegepast.
Ook is de trein direct voorzien van het ERMTS-beveiligingssysteem. Hiermee kan de machinist de eerstvolgende handelingen voor zijn rit op het spoor al ruim van te voren uitlezen, waarbij hij niet meer op seinen hoeft te anticiperen. Omdat het ERTMS-beveiligingssysteem nog maar op enkele baanvakken in het land actief is wordt er uiteraard ook gebruik gemaakt van het oude ATB-beveiligingssysteem met de seinen langs het spoor.
Interieur
De nieuwe Sprinters moeten het comfort voor reizigers verhogen. Ze passen bij de wensen van de reizigers: een transparante, open, aantrekkelijke en energiezuinige trein, voorzien van WiFi, een rolstoeltoegankelijk toilet met een verschoontafel, schuiftreden voor mindervaliden, (USB-)stopcontacten, plek voor de fiets, stit-bankjes om staand tegenaan te leunen en een gelijkvloerse instap.
Het transparante en ruime interieur is erg herkenbaar van de eerdere gepresenteerde FLIRT-treinen, en kent enkele verschillen die gelukkig niet ten koste gaan van het comfort.
De treinen zijn voorzien van intelligente verlichting. Deze zorgt ervoor dat de lichtsterkte wordt bepaald aan de hand van het daglicht. In de avond zullen de lichten ook voor het gemak dan minder fel branden.
Ook mindervaliden hebben met de lage vloer een makkelijke instap. De speciale schuiftrede maakt het instappen tussen perron en trein een stuk makkelijker.
Beproeven, testen en toelaten
De eerste vier treinen zijn inmiddels al het land binnengekomen, maar het zal nog wel even duren voordat deze ingezet worden voor reizigers. De afgelopen periode is de trein onder andere gebouwd en getest bij CAF in het Noord-Spaanse Beasain. Daarna heeft de trein op een speciale testbaan in bij het Tsjechische Velim proefgereden. Hier heeft hij al zo’n 40.000 km gereden. Ook is de trein uitvoerig op winterse omstandigheden getest in de klimaatkamer in Wenen.
CAF staat nu in de laatste fase om de eerste treinen volledig werkend te maken, zodat deze uiteindelijk door de ILT worden volledig worden toegelaten op het spoor. Machinisten van NS zullen uiteindelijk ook nog een opleiding moeten volgen om met de nieuwe trein te mogen rijden evenals conducteurs die bekendheid moeten krijgen met hun voorzieningen in de trein.
Uiteindelijk zullen de treinen in de werkplaats van Leidschendam worden onderhouden. Deze wordt op het huidige moment omgebouwd om de capaciteit te bieden voor de nieuwe treinen.
Inzet
De treinen worden vanaf 2018 gefaseerd ingevoerd in diverse delen van het land: Met name in Drenthe, Groningen en Friesland, op de Veluwe en in Flevoland. De eerste van deze nieuwe Sprinters worden vanaf vanaf de indienststelling in de regio’s Hoorn, Amsterdam en Den Haag ingezet waarna ze uiteindelijk de oudere SGM-sprinters zullen vervangen.
- Een diepgaander verslag over de instroming, beproeving, testen en toelating komt volgende week in een speciale review.