Stations Amsterdam en Schiphol opnieuw op de schop

De komende jaren zullen in en rond de hoofdstad weer een aantal stations op de schop gaan. ProRail gaat Amsterdam Centraal, Amsterdam Amstel en Schiphol flink onder anderen nemen. Dit is nodig om het zogenoemd 'spoorboekloos rijden', iets dat de NS de komende jaren gaat uitbreiden, aan te kunnen, zodat er elke tien minuten een trein kan vertrekken in een bepaalde richting.

Omdat er meer treinen zullen rijden, moet ook de capaciteit van de stations flink op de schop. Prorail heeft de verwachting om in 2030 ruim 50 procent meer reizigers per dag te verwerken vergeleken met de aantallen mensen die nu de trein gebruiken. Om meer ruimte te bieden voor de reiziger zullen er maatregelen moeten worden genomen met langere en bredere perrons, verplaatsen van toegangspoortjes en verbreding van voetgangerstunnels.

Het is de bedoeling dat de verbouwingen in 2018 van start gaan en binnen zes jaar worden voltooid. ProRail noemt dit project een miljardeninvestering, maar zegt wel dat ze er alles aan doen om zo weinig mogelijk hinder voor de reizigers te geven.

Verbouwing

"Het klopt dat bijvoorbeeld Amsterdam Centraal de afgelopen jaren al een grondige verbouwing heeft ondergaan", legt een woordvoerder van Prorail uit. "En we hebben ook al een aantal zaken aangepast. Maar zo’n grote aanpassing in het spoorboekje vraagt om nog meer veranderingen."

Zo zal station Amsterdam de komende jaren weer verder gebukt gaan onder de werkzaamheden omdat de monumentale Cuypershal wordt aangepakt, dit om een betere doorstroming mogelijk te maken voor reizigers. Ook de oostelijke voetgangerstunnel zal uiteindelijk verbreed gaan worden.

Op Schiphol zijn de afgelopen jaren ook maatregelen genomen door de indeling van een van de perrons te herindelen. Zo is er een hellingbaan omgebouwd tot een normale trap, en is er een roltrap in plaats van de voormalige trap geplaatst. Vanwege de ondergrondse ligging van het station van Schiphol is een uitbreiding zo goed als onmogelijk te noemen

De afgelopen jaren zijn ook andere grote stations in de Randstad aangepakt, zoals Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. Zij kunnen inmiddels de capaciteit inmiddels wel aan.

Foto: Shirley de Jong
Foto: Shirley de Jong