Amerikaanse diesellocomotief aangekomen in Nederland

Na een zoektocht en een aantal jaren van inspanning is er eindelijk weer een 2000-locomotief in Nederland gearriveerd. Een vroegere diesel-locomotief die na de Tweede Wereldoorlog verhuisd is naar Amerika is weer eigendom van de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele.

Vanmiddag heeft het vrachtschip ‘Floragracht’ de locomotief gelost in de haven van Antwerpen. De boot was ongeveer twee weken onderweg vanuit de haven van Milwaukee. In Antwerpen is de trein vervolgens op een dieplader gehezen waarna deze overgebracht is naar de museumstichting in Goes. Ook een container met reserveonderdelen is over zee meegekomen.

Geduld

De stichting benadrukt dat liefhebbers nog even geduld moeten hebben en niet naar de SGB moeten komen."Tijdens het lossen hebben de betrokken medewerkers de ruimte gewoon even voor zichzelf nodig. Na het lossen zal de locomotief om praktische redenen eerst op een spoor geparkeerd worden waar u als toeschouwer niet kunt komen. Los daarvan is het SGB-terrein in deze tijd van het jaar sowieso niet open voor publiek."

Wel komt er binnenkort een moment waarbij geinteresseerden de locomotief met eigen ogen kunnen bewonderen.

Oorlogslocomotief in NS-dienst

De locomotief stamt uit een serie die in de Tweede Wereldoorlog werd gebouwd voor het Amerikaanse leger. Het leger nam vele locomotieven mee naar Europa om materialen en troepen te kunnen transporteren. Na de oorlog werden de machines overbodig. 20 exemplaren werden door de Nederlandse Spoorwegen gekocht. Het spoorwegbedrijf had zwaar te lijden gehad van de oorlog en kon de locs goed gebruiken. Ze deden dienst voor allerlei treinen, maar zijn vooral bekend van de olietreinen die van Schoonebeek naar Rotterdam reden. Tussen 1958 en 1960 werden alle locs, bekend als de serie NS 2000, buiten dienst gesteld en gesloopt.

Zoektocht en crowdfunding

Door de sloop is de serie NS 2000 niet aanwezig in de collecties van de Nederlandse railmusea. Er zijn echter meer locomotieven van dit type gebouwd en de SGB besloot elders op de wereld op zoek te gaan naar zo’n locomotief. Deze werd gevonden bij de Lehigh Cement Company, een cementfabriek in Mason City, Iowa. Deze locomotief was na de oorlog teruggebracht naar de VS en uiteindelijk als rangeerlocomotief bij deze fabriek terecht gekomen, waar de loc tot 2010 werd gebruikt. Het bedrijf besloot de machine aan de SGB te schenken. Dankzij een legaat en een crowdfunding is de SGB in staat om ook de overige kosten die gepaard gaan met de verwerving af te dekken.

De locomotief zal, eenmaal terug in Nederland, optisch gerestaureerd worden en een NS-outfit krijgen. De wens is dat de loc uiteindelijk ook weer rijvaardig wordt. Hiermee dicht de SGB een belangrijk gat in de historische collectie treinen in Nederland.

Foto: Jos van der Heijden

Foto: Jos van der Heijden
Foto's: Jos van der Heijden