[video] Nieuwe spoorbrug Utrecht ligt op zijn plek

De nieuwe spoorbrug bij Utrecht ligt sinds gisteravond op zijn plek. De brug heeft met een vertraging van een etmaal uiteindelijk via een ponton de overkant bereikt. Hiermee is sinds vannacht de  stremming van het trein- en scheepvaartverkeer weer opgeheven en kan ProRail beginnen aan de afwerking van de nieuwe spoorbrug.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat de brug in de vroege ochtend op zondag de oversteek over het water zou maken. Echter de lagere waterstand in het Amsterdam-Rijnkanaal gooide roet in het eten, waardoor het overvaren voor onbekende tijd werd uitgesteld. Nadat Rijkswaterstaat besloot om enkele sluizen in het kanaal open te zetten kon het waterpeil uiteindelijk worden verhoogd, zodat de brug aan het einde van de middag aan de oversteek kon beginnen. In de loop van de avond werd de brug op zijn defintieve plek neergelegd waarmee het grote prestigieuze vervoersproject die vrijdagochtend begon er weer op zat.

Transport

De brug is vanaf vrijdag met twee grote transportwagens over een speciaal pad van 800 lang meter vervoerd. Hier heeft de 3.000 ton zware brug uiteindelijk een complexe draai moeten maken waarna het geheel zo tussen de twee andere bestaande boogbruggen in werd geschoven. Via pontons werd de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal gevaren.

Gedurende het gehele weekend is het treinverkeer tussen Woerden en Utrecht, het wegverkeerd over de naastgelegen Vleutensebaan en het scheepvaart over het Amsterdam-Rijnkanaal gestremd geweest. De NS heeft treinvervangende stop- en snelbussen ingezet tussen Utrecht en Woerden om reizigers te kunnen vervoeren. Ook werd er een omreisadvies via Schiphol gegeven.

Capaciteit

De plaatsing van de nieuwe boogbrug was een onderdeel van de extra spoorcapaciteit rond Utrecht. In het najaar van 2018 zouden de vier sporen die er dan over het kanaal liggen, dan zes keer per uur een Sprinter moeten kunnen laten rijden.

Het duurt tot april 2018 voordat de eerste trein de brug kan gebruiken, vanaf dat moment zal de andere spoorbrug tijdelijk buiten dienst worden gesteld voor een opknapbeurt, waarbij de brug wat hoger komt te liggen, en waarbij de brug geluidsstiller wordt gemaakt, zodat treinen minder overlast zullen zorgen bij het passeren van de brug. In het najaar van 2018 zouden alle twee de bruggen in dienst moeten zijn waarmee de spoorverdubbeling naar vier sporen een feit is.

Timelapse-beelden

ProRail heeft een video op YouTube geplaatst met timelapse-beelden van het invaren en plaatsen van de brug.