Nieuwe dienstregeling voor 2018 gaat zondag in

Vanaf aanstaande zondag gaat de nieuwe dienstregeling van 2018 in, net zoals ieder jaar gelijktijdig met andere ov-bedrijven in binnen- en buitenland. In tegenstelling tot vorig jaar zullen er veel verbindingen hetzelfde blijven, maar gaan er in totaal per werkdag zo’n 130 treinen extra rijden. Ook zal Keolis het vervoer tussen Zwolle - Kampen en Zwolle - Enschede over gaan nemen van de NS met geheel nieuwe treinen.

Ongeveer 80 Sprinters en 50 Intercity’s zal de dienstregeling worden versterkt, in onder meer de 10-minuten verbinding tussen Eindhoven en Amsterdam. Ook zal vanaf 10 december de Intercity Direct tijdelijk toeslagvrij zijn.

Tien-minutentrein

Reizigers kunnen zeven dagen per week, elke tien minuten met een Intercity tussen de steden Amsterdam - Utrecht - ‘s-Hertogenbosch - Eindhoven reizen. Sinds begin september werd deze verbinding op 14 opeenvolgende woensdagen getest.

Van de 144 geplande Intercity’s per dag reden er gemiddeld 142. Het percentage treinen dat op tijd reed was hoger dan gemiddeld. 93% van de reizigers was positief over de test, zo bleek uit klantonderzoek. Met die resultaten kan NS met vertrouwen de nieuwe dienstregeling starten. Vanaf zondag is de dienstregeling echt een feit, want dan rijdt de tienminutentrein immers zeven dagen per week.

Station Boskoop Snijdelwijk

Vanaf 10 december zal aan de RijnGouwelijn tussen Gouda en Alphen a/d Rijn ook het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk opend worden. Dit station valt onder de vlag van RNET. In de loop van 2018 zal tevens ook aan deze spoor het station Waddinxveen Triangel geopend worden.

Eurostar

De Eurostar start naar verwachting in het voorjaar van 2018 met een verbinding tussen Amsterdam en Londen. De trein zal twee ker per dag in beide richtingen rijden met een stop in Rotterdam en Brussel-Zuid. Op het huidige moment worden de in-check en bagagecontrole voorzieningen gerealiseerd op zowel Amsterdam en Rotterdam. De trein zal overigens niet op Schiphol stoppen.

Uitgesteld

Vanaf 10 december zou ook Zwolle Stadshagen aan de spoorlijn Zwolle - Kampen (Keolis) geopend worden, echter een verkeerd ingeschatte situatie aan het spoor zorgt er voor dat de opening voor onbepaalde tijd is uitgesteld. Ook de grensoverschrijdende treindienst Hengelo -  Bielefeld zal pas op 14 januari 2018 van start gaan.

De Intercity Amsterdam – Brussel zal de komende maanden nog via het reguliere spoor via Roosendaal rijden. In de loop van 2018 moet deze via het HSL-spoor en via Breda gaan rijden. Problemen met de toelating van de beveiligingssoftware is de oorzaak.

Tussen Enschede en Raalte wordt een nieuwe sneltrein door Keolis geïntroduceerd. Deze gaat na de zomer doorrijden van en naar Zwolle.

Gender-neutraal omroepbericht

Het automatische omroepbericht verandert vanaf zondag stapsgewijs van “Dames en heren” in een gender-neutraal "Beste reizigers". Op de stations is dit inmiddels al aangepast, maar de wijziging zal de komende tijd ook in steeds meer treinen worden doorgevoerd. Het personeel op de trein heeft zelf de mogelijkheid om hun persoonlijke bericht om te roepen, en mogen zelf bepalen of zij een gender-neutrale omroep willen laten horen, mocht er geen automatische omroep mogelijk zijn.

Assistentieverlening op stations

Reizigers met een fysieke beperking kunnen straks van de eerste tot de laatste trein assistentie krijgen bij het in- en uitstappen. Nu nog is dat van 7.00 uur tot 22.00 uur. Ook breidt de assistentieverlening uit met vijf stations: Op Beilen, Horst-Sevenum, Krabbendijke, Rheden én Soest Zuid kan een reiziger met een fysieke beperking ook assistentie aanvragen

Aanpassingen in de dienstregeling

Intercities

  • Tussen Eindhoven en Amsterdam gaan 6 Intercity’s per uur rijden, waarvan vier rechtstreeks.
    • Enkhuizen en Hoorn krijgen een rechtstreekse verbinding met Utrecht, Den Bosch, Eindhoven en Heerlen.
    • Heerlen krijgt een rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal, maar verliest zijn rechtstreekse verbinding met Schiphol.
  • Er rijdt ’s avonds en in de vroege ochtend nog maar één in plaats van twee keer per uur een Intercity op het traject Sittard – Heerlen.
  • Tussen Zwolle en Leeuwarden gaat elk halfuur een Intercity rijden die onderweg alleen stopt op Meppel, Steenwijk en Heerenveen.
  • Tussen Vlissingen en Roosendaal gaan in de spitsrichting twee extra Intercity’s rijden die bovendien 15 minuten sneller zijn.
  • Tussen Den Helder en Schagen gaan in de spitsrichting meer treinen rijden.
  • Tussen Alkmaar en Haarlem gaat in de spits één Intercity extra rijden.
  • Op zondag en in de avonduren gaan meer Intercity’s rijden tussen Nijmegen, Utrecht en Schiphol.
  • Tussen Alkmaar en Amsterdam gaan op zondag 4 Intercity’s per uur rijden.

Sprinters

  • Keolis neemt de sprinters tussen Zwolle en Kampen en tussen Zwolle en Enschede over van NS en gaat hier rijden onder de naam Blauwnet. Op zondag komen er meer treinen tussen Zwolle en Kampen. Tussen Enschede en Raalte wordt een nieuwe sneltrein geïntroduceerd. Deze gaat na de zomer doorrijden van en naar Zwolle.
  • De Sprinter tussen Arnhem en ’s-Hertogenbosch rijdt door naar Tilburg, Breda en Dordrecht en dus niet meer naar Eindhoven, Helmond en Deurne.
  • De Sprinter tussen Deurne en ’s-Hertogenbosch wordt tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch 7 minuten sneller.
  • Tussen Meppel en Leeuwarden gaat twee keer per uur een stoptrein rijden.
  • Tussen Houten Castellum en Utrecht Centraal gaan in de spitsrichting 6 Sprinters per uur rijden.
  • In de late avonduren tot 0:00 uur rijden elke dag in beide richtingen twee extra sprinters tussen Geldermalsen en ’s-Hertogenbosch
  • De overstap in Tiel tussen NS en Arriva wordt met circa 20 minuten fors langer.
  • De Sprinter tussen Tiel en Utrecht wordt ongeveer 5 minuten langzamer.
  • De Sprinter Rhenen-Breukelen- Uitgeest staat 4 minuten stil in Wormerveer.
  • Sprinters tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal staan voortaan 6 minuten stil op Amsterdam Bijlmer ArenA om ingehaald te worden door een intercity. Op momenten dat de ICE naar Duitsland rijdt, wordt de wachttijd 12 minuten.
  • De Sprinter tussen Apeldoorn, Almelo en Enschede moet op werkdagen tijdens spitsuren in Almelo één keer per uur 13 minuten wachten voordat deze kan doorrijden richting Enschede. In de andere richting is dit 6 minuten.

Internationaal

  • In Heerlen wordt de overstap van de Intercity uit Eindhoven op de DB-trein naar Herzogenrath in beide richtingen circa 15 minuten korter.
  • De NMBS-stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen rijdt in het weekend niet meer naar Lokeren maar gaat dan doorrijden naar Puurs. Doordeweeks wijzigt de vertrektijd circa een half uur.
  • In de daluren wordt de reistijd van de ICE tussen Amsterdam, Keulen en Frankfurt tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal drie minuten korter. In 2018 starten omvangrijke spoorwerkzaamheden op het Duitse traject van de ICE tussen Amsterdam, Keulen en Frankfurt. De ICE zal hierdoor regelmatig worden omgeleid en/of een langere reistijd hebben.
  • Eurostar start in de loop van 2018 met een verbinding tussen Amsterdam en Londen. Deze trein rijdt twee keer per dag in beide richtingen en stopt in Rotterdam Centraal en Brussel-Zuid.
  • De Intercity Amsterdam – Brussel zal medio april over de HSL-lijn gaan rijden, en niet meer stoppen te Den Haag HS, Dordrecht en Roosendaal, maar wel in Breda. De frequentie wordt op dat moment verlaagd van 16 naar 12 keer per dag. Wel komen er vier treinen van Den Haag - Brussel per dag bij,
  • Vanaf 14 januari start de treindienst Hengelo – Bielefeld.

De Nederlandse Spoorwegen hebben een website met een uitgebreid overzicht gepubliceerd waarop de aanpassingen per provincie te bekijken zijn.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb

Bron: Treinreiziger en NS