Overijssel gefrustreerd: Station Zwolle Stadshagen moet snel open

Op heel korte termijn moet de spoorbeheerder met een oplossing komen, zodat treinen alsnog in Zwolle Stadshagen kunnen stoppen. "ProRail heeft een wanprestatie geleverd", stelt de provincie Overijssel in een reactie op de problemen rond de Kamperlijn.

Vanwege een slechte spoorligging tussen Zwolle en Kampen kunnen er voorlopig geen treinen stoppen op station Zwolle Stadshagen. Het spoor is afgelopen zomer volledig opnieuw aangelegd, maar de ondergrond blijkt niet te zijn aangepakt. De provincie vindt de fouten onacceptabel. "Het kan niet zo zijn dat er een nieuw station is, dat maanden niet gebruikt kan worden" zegt gedeputeerde van de provincie Overijssel Bert Boerman. "En toch dreigt dat wel te gebeuren, tenzij ProRail op korte termijn toch met een oplossing komt."

Bodem onder het spoor

Het probleem is de bodem onder het spoor. ProRail heeft de spoorlijn Zwolle – Kampen voor miljoenen euro’s vernieuwd en voorzien van bovenleiding. Alleen heeft de spoorbeheerder onvoldoende rekening gehouden met de veengrond. Bij 140 kilometer per uur wordt de spoorbaan instabiel. Daarom is de snelheid nu terug geschroefd naar 100 kilometer per uur. Maar met die snelheid is een stop in Zwolle Stadshagen niet in te passen. "Voor ons als provincie en gemeenten is dat onacceptabel. Wij verbazen ons, maar zijn ook vooral gefrustreerd" zegt Boerman. “ProRail moet over de juiste kennis en kunde op dit gebied beschikken, hiermee is er een wanprestatie geleverd”.

Tientallen miljoenen euro's

Zelden spreken overheden zich zo duidelijk uit. Maar de reden is er dan ook naar. De blunder gaat waarschijnlijk miljoenen euro’s extra kosten. En de gewenste verbetering blijft voorlopig uit. Onbegrip is er ook over de timing. Overijssel zou maandag feestelijk de opening van station Stadshagen vieren, maar kreeg pas gisteren te horen dat het station voorlopig gesloten blijft.

Impressiefoto: Syntus
Impressiefoto: Keolis

Bron: Treinreiziger