NS neemt afscheid van laatste DM'90 dieseltreinen

Afgelopen zaterdag was de laatste dat dag dat de laatste dieseltreinen van de NS werden ingezet. De DM'90, als enige van het overgebleven soort, stond op deze dag speciaal in de belangstelling. Na afloop van de dag vond er nog een speciale afscheidsrit plaats.

Een deel van de rijvaardige DM'90 dieseltreinstellen reden deze dag hun laatste ritten op het spoorlijn van Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. Dit was tevens de laatste dag dat deze spoorlijnen eigendom waren van de NS. Gedurende dit moment stond de strein in volle belangstelling van diverse treinliefhebbers en treinspotters. Op elk station en op diverse plekken langs het spoor stonden zij met camera's klaar om de trein voor de laatste keer in beeld te brengen en om hun laatste ritten met deze trein te maken.

Speciaal voor deze dag reed er ook een setje van het DM'90-materieel als Sprinter tussen Zwolle en Groningen, waar deze al enkele jaren niet meer gereden heeft. Normaal wordt er op in deze treindienst een Koploper-trein ingezet.

Afscheidsrit

Na afloop van de dag vond er een afscheidsrit plaats voor genodigen waarbij de twee spoorlijnen symbolisch werden overgedragen aan Keolis. Deze treinrit startte om 22.04 uur in Enschede waarna de trein naar Zwolle reed. Aan boord van de trein bovond zich catering en waren er muzikanten aanwezig om leuke liedjes ten gehore te brengen, waaronder de bekendere 'Ke-deng ke-deng'.

Omstreeks 23.11 uur kwam de trein in Zwolle aan waarbij er een a-capellakoor hun ode uitbracht over deze trein. Tussen 23.15 uur en 00.15 uur was er een borrel met afscheidswoorden in een nabijgelegen hotel, waarna om 0.18 uur de trein vanaf Zwolle verder reed naar Kampen en gelijk weer terug naar Zwolle ging. Tijdens deze rit brachten de stadsdichters van Kampen en Zwolle een speciaal gedicht ten gehore. Na aankomst in Zwolle ging de trein om 0.56 uur weer richting Enschede waar hij uiteindelijk om 02.04 aankwam.

Later in de nacht zijn er om ruimte op het opstelterrein van Hengelo te creëren diverse DM'90 treinstellen verhuisd naar Nijmegen. Het is nog niet bekend wat na 20 jaar het lot van deze treinen zal zijn, hoewel een verkoop aan het buitenland in de lijn van verwachting vrij hoog lijkt te liggen.

Keolis als nieuwe vervoerder

Vanaf vandaag, bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling rijdt vervoerder Keolis op de trajecten Zwolle - Kampen en Zwolle-Enschede met nieuwe FLIRT-treinen en onder de naam BlauwNet. Hierbij is ook Arriva betrokken voor hun eigen trajecten on Overijssel. Deze samenwerking vanuit de provincie is ontstaan zodat er geen drie vervoerders op Zwolle en Enschede zijn waardoor er geen groot aantal verschillende in- en uitcheckpalen en -poortjes geplaatst worden voor drie verschillende vervoerders. Op deze manier moeten treinreizigers het makkelijker worden gemaakt met overstappen. Of ze nu met Arriva of Keolis rijden maakt dan niet meer uit bij het in- en uitchecken.

De twee spoorlijnen zijn het afgelopen jaar geëlektrificeerd waardoor er nu met hogere snelheid gereden zou moeten kunnen worden met elektrische treinen. Hierdoor zijn de dieseltreinen dus tevens overbodig. Echter vanwege de slechte bodem tussen Zwolle en Kampen zit er voorlopig nog geen tussenstop in op Zwolle Stadshagen, gelegen aan het traject tussen Zwolle en Kampen.

De FLIRT-trein is zaterdagochtend ook symbolisch in dienst gesteld met een speciale rit naar Almere Centrum. Aan boord van deze trein bevonden zich genodigden en werd er plaats gemaakt voor een dansgroepje, muziek en catering. De eindbestemming Almere Centrum is tevens ook het nieuwe concessiegebied waar dit vervoersbedrijf met het busvervoer zal rijden onder de naam AllGo.

Wat anderen schreven...

Foto's

Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb

Foto: Treinenweb
Foto's: Treinenweb