Opnieuw uitstel ombouw voor Hoekselijn tot metroverbinding

Reizigers die gebruik willen maken van de vernieuwde Hoekselijn moeten aanzienlijk langer geduld hebben. De heropening van de spoorlijn Rotterdam - Hoek van Holland tot metrolijn is opnieuw uitgesteld. Pas eind 2018 zal de ombouw zijn afgerond. Dat meldt de NOS woensdag.

In april van dit jaar reed de laatste reizigerstrein over de spoorlijn. Na de zomervakantie, in september  moest de spoorlijn volledig zijn omgebouwd. Maar de ombouw duurt dus geen 5 a 6 maanden, maar waarschijnlijk circa 20 maanden. In de tussentijd zijn alle reizigers gewezen op het vervoer per bus.

Tegenslagen

Door de tegenslagen wordt het project ook tientallen miljoenen euro’s duurder, meldt de NOS. Volgens de omroep wordt de gemeenteraad wordt vanavond vertrouwelijk over het debacle geïnformeerd. Voor het project was een kleine 400 miljoen euro beschikbaar. Wie voor de extra kosten gaat opdraaien, is nog onduidelijk.

Al eerder werd bekend dat de ombouw van de Hoekse Lijn niet volgens plan verliep. De Rotterdamse vervoerder RET sprak in juli al van “onverwachte tegenvallers”. In een verklaring schreef de RET toen dat er problemen waren met de ondergrond enerzijds en de spoorbeveiligingssysteem anderzijds. De RET ging er toen vanuit dat de ombouw in februari 2018 zou zijn afgerond. Maar ook dat scenario is onhaalbaar, blijkt nu. De metrolijn wordt pas eind volgend jaar in gebruik genomen. Dat betekent dat ov-reizigers langer gebruik moeten blijven maken van bussen.

Eerder werd al de Hofpleinlijn (Den Haag Centraal – Rotterdam Hofplein) omgebouwd tot metrolijn. Ook toen duurde de ombouw veel langer en waren er in het begin de nodige problemen. Dezelfde problemen lijken zich nu te herhalen. Uiteindelijk is de ombouw van de Hofpleinlijn wel een groot succes geworden. Of de ombouw van de Hoekse Lijn net zo’n succes wordt, is nog afwachten. Critici benadrukken dat Hoek van Holland, Maassluis en Vlaardingen straks geen rechtstreekse verbinding meer hebben met Rotterdam Centraal. Daar staat tegenover dat er wel veel andere stops in Rotterdam bijkomen. Bijvoorbeeld Rotterdam Beurs, Blaak en Alexander.

Foto: Crazyperson (Wikipedia; Creative Commons)
Een RET-tram in Rotterdam
Foto: Crazyperson (Wikipedia; Creative Commons)

Bron: Treinreiziger