ProRail start in voorjaar 2018 proef met zelfrijdende treinen
In het voorjaar van 2018 zal ProRail samen met diverse vervoerders en fabrikanten definitief een proef uitvoeren met zelfrijdende treinen. De spoorbeheerder heeft een aantal trajecten op het oog waarop de proeftreinen zullen gaan rijden.
Het betreft de Rotterdamse haven, de Betuweroute voor vrachttreinen, het Arriva-spoor in Groningen, de Schipholtunnel en mogelijk ook het spoor tussen Amsterdam en Eindhoven, waar sinds medio december bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling de 'tien-minuten' trein rijdt.
Zelfrijdende treinen zijn zeker niet nieuw. Ook in Noord-Duitsland, Japan en in Londen worden al proeven gedaan met met zelf-rijdende OV-voertuigen. Binnen Europa wordt veelal gebruik gemaakt van het ERTMS-veiligheidssysteem. Volgens ProRail is dit systeem verdeeld in vier verschillende soorten levels: Bij niveau 1 en 2 is de machinist nog aanwezig in de cabine voor toezicht, bij 3 en 4 is er geen machinist fysiek aanwezig. De Nederlandse testen beginnen bij level 2, waarbij dus een machinist in kan grijpen als het nodig is.
Machinistenvakbond VVMC volgt de ontwikkelingen. "Wij sluiten onze ogen niet voor de techniek, maar willen wel vanaf het begin bij de proeven betrokken worden. Ik kan me voorstellen dat taken van machinisten veranderen, maar nog niet dat ze in passagierstreinen overbodig worden”, zegt bestuurder Wim Eilert.
Foto: Rob Dammers