Nostalgische Blokkendoos vanwege onderhoud van wielstellen gehezen
Bij Het Spoorwegmuseum is de beroemde Blokkendoos uit 1927, welke ook bekend staat als de enigste oudste rijvaardige elektrische trein, door twee kranen opgetild voor het verwisselen van de draaistellen. De wielstellen zouden aan een onderhoudsbeurt toe zijn.
De wielstellen van de 'Blokkendoos' ondergingen een aantal jaar geleden al een onderhoudsbeurt. Echter werd er in de wiellagers een vreemde niet-traceerbare substantie aangetroffen die daar niet thuishoort. Om herkomst van deze substantie en mogelijke schade vast te kunnen stellen worden de draaistellen gedemonteerd, in een werkplaats onderzocht en indien noodzakelijk hersteld. Deze werkplaats bevindt zich in Duitsland.
De Blokkendoos is inmiddels door het Ongevallen team van ProRail, meteen als oefening, op nood-draaistellen geplaatst. Het treinstel is hierdoor niet rijvaardig, maar van de zomer zal het draaistel weer gereviseerd en wel terug keren, verwacht het museum.
De Blokkendoos
De Blokkendoos behoort tot de eerste serie elektrische treinen van NS, ook wel Mat ’24 genoemd. Dit betekent dat het treinontwerp uit 1924 stamt. De Blokkendoos van Het Spoorwegmuseum is in 1927 gebouwd. Het zijn ijzersterke en zware treinen. De bijnaam ‘Blokkendoos’ krijgen ze door hun vierkante uiterlijk en omdat alle rijtuigen als blokken te combineren zijn.
Een andere bijnaam van Mat ’24 is ‘stofzuiger’. Dit komt door het zoemende geluid dat hij maakt en door de grote stofwolk die de trein ‘s zomers achterlaat door zijn logge vorm. Mat ’24 bestaat uit motorrijtuigen, stuurstandrijtuigen en tussenrijtuigen in alle drie de klassen. De trein is er in eerste instantie voor het vervoeren van reizigers. Na hun pensioen zijn er rijtuigen verbouwd tot posttrein, dienstwagen bij werkplaatsen of tot instructiematerieel.
De Blokkendoos die in 2013 reed vanwege de promotie van de Boekenweek.
Archieffoto: Treinenweb