'Verbouwing Amsterdam Centraal resulteert in minder sporen'
Een nieuwe verbouwing van Amsterdam Centraal moet ervoor zorgen dat het aantal sporen van 15 stuks wordt verminderd naar 9. Met minder sporen kunnen de perrons breder gemaakt worden en kan de capaciteit worden opgeschroefd. Ook het aantal wissels zal worden verminderd voor een betere doorstroming.
De plannen maakte staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat donderdag bekend, schrijft de Volkskrant. Uiteindelijk moeten er meer treinen in minder tijd gebruik kunnen maken van het station.
Internationale treinen
Het plan is om de internationale treinen te verplaatsen naar station Amsterdam Zuid. Hierdoor moet er bij het Centraal Station meer ruimte worden vrijgemaakt om vaker sprinters te laten rijden. Mogelijk zou er in de toekomst zelfs een lightrail kunnen worden aangelegd die hier aansluiting op zou kunnen bieden.
Op station Amsterdam Zuid zal dan ook flink verbouwd worden. Er worden twee sporen en een perron toegevoegd zodat er zes sporen aanwezig zijn. Volgens een onderzoek van de redactie van Treinenweb zou er gezien de lengte van de huidige perrons al een Eurostar-trein van ongeveer 400 meter dit station in de toekomst aan kunnen doen.
"Tien sporen"
De NS maakte zich volgens de krant juist hard voor tien sporen bij het Centraal Station. Volgens NS-topman Roger van Boxtel zou de infrastructuur op het station "te kwetsbaar" worden bij negen sporen. Spoorbeheerder ProRail gaf aan een voorstander te zijn om het terug te dringen naar negen sporen. Zo vallen de kosten naar verwachting 100 miljoen euro lager en zou de overlast korter moeten duren.
De werkzaamheden aan Amsterdam Centraal zouden naar verwachting in 2021 moeten starten, waarna het op zijn vroegst zes jaar later wordt afgerond.
Foto: Deningrad