Translink beëindigt proef OV-chipkaart Mobiel per 15 juni

De proef met reizen met een OV-chipkaart op de mobiele telefoon is mislukt. Het systeem erachter kent teveel beperkingen en Translink heeft aangegeven dat op 15 juni de stekker uit het systeem wordt getrokken.

Reizigers die gebruik maken van deze dienst krijgen deze week te horen dat de dienstverlening beëindigd zal worden per juni. Zij krijgen een compensatie van 7,50 euro om een nieuwe chipkaart aan te schaffen.

Mislukking

Begin vorig jaar kondige OV-chipkaart beheerder Translink aan dat er een kleinschalige proef zou gaan starten waarbij mensen een OV-chipkaart op hun mobiele telefoon konden laden. Hiermee zouden ze kunnen in- en uitchecken door hun telefoon bij de kaartlezer te houden. De proef kende echter een maar: Deze zou alleen voor Reizen op Saldo gelden, en niet met abonnementen van de vervoersbedrijven. Zo is het nog niet mogelijk om er bijvoorbeeld Dal Voordeel (40% korting tijdens daluren) op te plaatsen.

In het voorjaar van dat jaar werd de proef opengesteld voor geinteresseerden met een abonnement bij Vodafone of KPN. Al snel bleek het hele systeem niet vlekkeloos te werken, want zo beklaagden veel mensen zich erover dat ze drie app's moesten installeren om gebruik te kunnen maken van de dienst en dat ze het registratieproces niet konden afronden. Tevens waren er ook speciale sim-kaarten vereist waarop de ov-chipkaart kon worden geladen. Uiteindelijk besloot Translink het nieuwe aanmeldingen niet meer te verwerken en de problemen op te lossen.

Uiteindelijk is de aanmelding later weer open gegaan, waarna mensen konden aanmelden, echter bleef het nieuwe betaalsysteem problematisch en complex werken. Inmiddels is sinds vandaag, na het bekendmaken van het binnenkort beëindigen van de dienst, het registratieproces gesloten. Klanten kunnen zich niet meer aanmelden.

Geavanceerde stappen

De geavanceerde stappen en de benodige nieuwe technische functionaliteiten voor de smartphone was voor vele klanten een doorn in het oog. Zo moesten de klanten een drietal app's in de juiste volgorde installeren. Dat waren een speciale app als tussenbrug tussen de telefoon en de 'wallet', de wallet zelf en de de app om de transacties mee in te zien. De registratie bestond uit het overmaken van 1 cent om de aanmelding mee te activeren, echter bleken sommige gebruikers ook in dit proces vast te lopen.

Uiteindelijk hebben 8.000 mensen zich geregistreerd ovoor de chipkaart, waarvan niet bekend is hoeveel van hen geen gebruik konden maken van het betaalmiddel.

Het systeem werkte enkel op Android-toestellen, en dan ook alleen een klein aantal. De verschillen in de chips van de telefoons van diverse merken zou niet overal ondersteund worden. Apple-gebruikers vielen al direct buiten de boot doordat hun telefoon geen ondersteuning biedt voor dergelijke ov-chipkaarten op sim-kaarten.

"Techniek niet geschikt voor grootschalig gebruik"

Wie er wel in slaagde de mobiele ov-chipkaart op de telefoon werkend te krijgen was volgens Translink wel tevreden over het systeem. "Een landelijke uitrol zal worden gebaseerd op een andere, nieuwere onderliggende techniek, omdat gebleken is dat de huidige techniek niet geavanceerd genoeg is voor grootschalig gebruik," meldt Translink.

Volgens Translink zouden er negen onderliggende systemen verantwoordelijk zijn voor een succesvolle transactie in het openbaar vervoer.

Het artikel gaat onder de foto verder.

Foto: Translink
Foto: Translink

Drama

In een persbericht laat Rikus Spithorst van Maatschappij voor Beter OV het volgende weten: "Wanneer een supermarkt zo’n beroerd betalingssysteem als de OV-chipkaart zou hanteren, waren de klanten al lang massaal overgestapt naar de concurrent. Puur het monopolie dat in de OV-sector aan de orde is, houdt dit derderangs betaalsysteem in de lucht. Het beste zou zijn, terug te keren naar het papieren kaartjessysteem. Ouderwets of niet, dat functioneerde tenminste naar behoren."

"Complexe installatie en veel strubbelingen"

Ook een redacteur van Treinenweb heeft in de loop van het afgelopen jaar de dienst uitgetest, maar ondervond ook problemen. Zo bleek de volgorde voor het installeren van de app's maar op één specifieke manier te kunnen gebeuren voordat het zou werken. Uiteindelijk is er door hulp van deskundigen van Translink een uitgebreid stappenplan overlegd waarmee na vele uren aan installeren en instellen, in een handomdraai het betaalmiddel wel in korte tijd kon worden geactiveerd.

Ook voor het dagelijkse gebruik met de mobiele chipkaart waren strubbelingen, meldt een redacteur van Treinenweb: "De RET in Den Haag kon de kaart tijdens een rit met de tram mijn mobiele ov-kaart niet uitlezen en wou mij bijna beboeten. Na uitleg van mijn kant en het bewijs dat ik wel kon uitchecken op de bestemming kon ik de controleur overtuigen".

Ook wordt de mobiele chipkaart niet door de smallere betaalautomaten (AVM) binnen de poortjes uitgelezen. In een bericht van Treinenweb verklaarden zij dat ze de proef zouden afwachten voordat ze dit verder zouden oppakken. Het in- en uitchecken in in alle gevallen bij de NS, RET, HTM en GVB goed gegaan.

Miljoenen euro's

De proef heeft miljoenen euro's gekost. Tot 2016 besteedde Translink, dat eigendom is van de gezamenlijke openbaar vervoerbedrijven, 1,2 miljoen euro aan OV-chip Mobiel. Wat er in de jaren daarna aan het project is uitgegeven is niet bekend. Telecomproiders KPN en Vodafone hebben niet bekendgemaakt wat zij investeerden in OV-Chip Mobiel.

Translink gelooft nog steeds in reizen met je mobiele telefoon en zoekt naar een nieuwe techniek. Hoe dit gaat werken is nog niet bekend en zal daar opnieuw onderzoek naar doen.