Utrecht vraagt miljardensteun van rijk voor extra intercitystation

De Gemeente Utrecht vraagt een miljardensteun bij het Rijk om in de toekomst een extra intercitystation te realiseren. Een extra intercitystation is één van de toekomstplannen voor de verbetering van het openbaar vervoer van de stad. Deze plannen zijn maandag in het  meerjarenprogramma "U Ned' bekend gemaakt.

Doordat er wordt verwacht dat het aantal woningen en arbeidsplaatsen in de metropoolregio Utrecht de komende jaar zal stijgen, zullen er naar verwachting tot 2040 122.000 woningen moeten worden gebouwd in Utrecht in de omgeving ervan. Doordat het aantal arbeidsplaatsen hierdoor ook toe zal nemen met naar verwachting 100.000 extra banen in de provincie in 2050, moet de mobiliteit van de metropoolregio nodig op de schop om voldoende capaciteit te bieden.

Knelpunten ontlasten

De huidige infrastructuur van Utrecht is niet bestand tegen de verwachtte groei, en zullen voorzien in knelpunten op wegen, fietspaden en het openbaar vervoer in de bus, tram en de trein. Volgens de gemeente moet er snel iets gebeuren.

"Het is al tamelijk laat", zegt verkeerswethouder Van Hooijdonk tegenover RTV Utrecht. "We zijn al sinds 2010 met het Rijk in overleg. We hebben al 8 jaar verloren." Ook gedeputeerde Dennis Straat van de Provincie Utrecht is ook tegenover RTV Utrecht van mening dat er snel moet worden ingegrepen; "Voor de mobiliteit in de stedelijke regio hebben we met name op het gebied van openbaar vervoer nog een flinke slag te slaan".

"Als er iets gebeurt op CS, ligt gelijk het hele land plat. Het zou dus enorm schelen als reizigers die in Utrecht moeten zijn niet per se via Utrecht CS hoeven te reizen." zegt Straat.

"Het is niet dat het slecht gaat met het ov, maar de combinatie van stedelijke groei en een stijging in het aantal mensen dat hier wil wonen en werken, zorgt voor veel extra verkeer. Dat willen we het liefst faciliteren met openbaar vervoer, maar daarvoor moeten we uitbreiden", aldus Straat. Van Hooijdonk: "Er is hier de afgelopen decennia niet fors geïnvesteerd in regionale ov, we doen alles met bussen."

Op maandag 4 juni gaan de Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk en gedeputeerde Dennis Straat de toekomstplannen uit het programma bespreken met minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) en Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken).

Meer dan 100 miljoen euro

Voor de komende jaren hebben zowel de provincie als de gemeente Utrecht 100 miljoen euro gereserveerd om het openbaar vervoer netwerk van de stad aan te pakken, echter is dat volgens hen niet voldoende om de verwachtte groei aan te kunnen.

"Wij kijken ook naar Den Haag, dit kunnen we niet zelf ophoesten. We zijn de rotonde van Nederland, de tweede economische regio na Amsterdam, hier willen veel mensen wonen", aldus Van Hooijdonk tegenover RTV Utrecht.

Uithof-lijn

Momenteel wordt er in Utrecht hard gewerkt aan de nieuwe Uithof-tramlijn. Deze moet vanaf 2019 de universiteiten verbinden met de ov-terminal bij het Centraal Station en IJsselstein. De ontwikkeling van deze tramlijn is inmiddels vertraagd en tientallen miljoenen duurder dan begroot. Naar verwachting zal de eerste tram voor het publiek in de zomer van 2019 gaan rijden.

Volgens Van Hooijdonk is de deze tramlijn al vanaf de start niet meer toereikend wanneer die in gebruik wordt genomen. Wel zullen volgens vervoerder U-OV de trams al langer zijn dan dat er nu wordt gereden op de bestaande lijn tussen Utrecht Centraal en IJsselstein.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb