NS verkoopt haar TRAXX-locomotieven en huurt ze terug
Afgelopen 24 mei hebben de NS en de Franse treinverhuurder Akiem een 'sale and leaseback'-overeenkomst getekend voor verkoop en huur van de 45 TRAXX-locomotieven die de NS bezit.
Akiem kreeg het contract toegewezen na een concurrerend biedproces. Voor de duur van het leasecontract, dat in juni 2018 moet starten, blijft NS verantwoordelijk voor het onderhoud en het operationele beheer van de locomotieven.
Voor Akiem Group is dit sale and leaseback-contract een belangrijke stap, omdat het de mogelijkheid van de groep toont om innovatieve maatwerkoplossingen te ontwerpen en te leveren die helpen om de uitdagingen van klanten het hoofd te bieden.
"Deze grote investering met NS versterkt Akiem's positie in het Benelux-netwerk en vergroot de dekking van het bedrijf van de belangrijkste Europese corridors, met een wagenpark van 440 locomotieven tegen het einde van 2018," zegt Fabien Rochefort, CEO van Akiem Group.
NS TRAXX
De locomotieven zijn ontworpen voor gebruik in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, en worden ingezet op voornamelijk de HSL-lijn, en worden gebruikt voor de Intercity Direct, de Intercity Den Haag - Eindhoven en de IC Brussel. Ze worden in sandwich-modus (aan beide kanten een actieve locomotief,red.) gebruikt met getrokken rijtuigen. Dit is een tijdelijke oplossing totdat het nieuwe ICNG-materieel, afgeleverd door Alstom, zal aankomen.
Deze deal heeft betrekking op de 45 TRAXX MS2 met DE / AT / BE / NL-pakket die de NS in 2014-2016 heeft gekocht in de serie: 186 001-045 Over een paar jaar worden vanaf de indienststelling van de IC-NG de rijtuigen aan de kant gezet, en moet er voor de NS Akiem-locomotieven een nieuw doel worden gevonden. In dit opzicht is een 'sale and lease back'-overeenkomst een verstandige beslissing.
Akiem zal in juni alle 45 door de NS aangekochte TRAXX-locomotieven van NS overnemen. Voorlopig zijn er geen wijzigingen gepland voor het uiterlijk van de locomotieven.
De andere TRAXX-locomotieven die de NS bezit worden momenteel al verhuurd via het bedrijf ATC.
Foto: Daniël de Vries